گشایش کسب وکارهای گردشگری در فضای کرونایی، چشم انداز صنعت گردشگری ایران تا دو سال تاریک است

به گزارش وبلاگ ستاره، خبرنگاران: بازگشت تدریجی کسب و کارهای گردشگری؛ این عنوان خبری است که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حوزه صنعت گردشگری برای رسانه ها ارسال نموده است.

گشایش کسب وکارهای گردشگری در فضای کرونایی، چشم انداز صنعت گردشگری ایران تا دو سال تاریک است

ولی تیموری، معاون گردشگری کشور که نماینده وزارت میراث فرهنگی در ستاد ملی مقابله با کرونا است، این خبر را اعلام نموده و گفته است که باید کم کم کسب و کارهای گردشگری با رعایت پروتکل های بهداشتی گشایش پیدا کند.

شیب کرونا در کشور افزایش یافته است و می توان این افزایش را از آمارهایی که سخنگوی وزارت بهداشت اعلام نموده است احساس کرد. هشدارهای وزارت بهداشت درخصوص افزایش شیب ابتلا به کرونا در کشور نیز همین امروز در فضای مجازی و رسانه ها بازتاب داشت.

اکنون وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی براساس اظهارات معاون گردشگری آن وزارتخانه، در کوشش برای بازگشایی مراکز اقامتی و کسب و کارهای گردشگری در شرایطی است که تقاضای سفر در کشور وجود ندارد و تعیین نیست اعلام نظر معاون گردشگری کشور برای بازگشایی تدریجی کسب و کارهای گردشگری برچه اساس انجام شده است.

ولی تیموری، معاون گردشگری پیشتر در نشست سوم کمیته گردشگری و فضاهای ورزشی پیشنهاد انجام سفرهای انفرادی و هوشمند را داده بود و حالا با چند روز فاصله پیشنهاد داده است که کسب و کارهای گردشگری به تدریج بازگشایی شوند.

شیوع کرونا و خانه نشین شدن مردم و تعطیلات پی درپی که حدود دو ماه به طول انجامید، حتی سبد کالای خانواده ها را به دلیل بحران اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کوچکتر نموده و در این شرایط سفر که همچنان کالای لوکس خانوارهای ایرانی است، حتی از ذهن گردشگران و مسافران نیز خارج شده است. دلیل این اتفاق هراس از ابتلا به کرونا و نبود بودجه سفر است.

حالا معاون گردشگری می گوید کسب و کارهای گردشگری باید به تدریج گشایش بیابند. این اظهارات در شرایطی مطرح می گردد که بازار گردشگری ایران تعطیل است و تعیین نیست بازگشایی صنوف گردشگری در این شرایط چه تاثیری بر رونق سفر و گردشگری دارد؟

صنعت گردشگری ایران زیانده شده است. خسارتی که این صنعت از اسفندماه گذشته تا به امروز دیده است حتی قابل قیاس با اتفاقات سال گذشته نیست که بازار گردشگری ایران را تحت تاثیر قرار داد.

زیان کنونی گردشگری ایران که پیشتر در گزارش وبلاگ ستاره با عنوان فروپاشی در انتظار صنعت گردشگری ایران به آن پرداخته شده بود، کاری با صنعت گردشگری کشور و فعالان این حوزه نموده است که بعضی از آن ها را به مرز ورشکستگی کشانده است.

بار صنعت گردشگری ایران روی دوش بخش خصوصی است. این نکته غیرقابل تردید است و بخش خصوصی این صنعت است که رایزنی ها برای تورآوری، تورگردانی در داخل و ایجاد مسیرهای گردشگری و در نتیجه فراگیری اشتغال در این حوزه را به سامان می رساند. اتفاق کرونا اما تمام رشته های گردشگری کشور را پنبه کرد و فعالان این صنعت را به تعدیل نیرو در این بخش واردار نموده است.

با این حال معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی همچنان خوشبینانه می گوید: در حوزه گردشگری وظیفه خدمت رسانی داریم و همکاران ما در بخش خصوصی باید برای اقامت ایمن همراه با حفظ سلامتی تدارکات لازم را ببینند.

ولی تیموری اعلام نموده است: هر زمان وزارت بهداشت اعلام کند آمادگی داریم سفرها را به سرعت رونق دهیم.

تیموری گفته است که برنامه کمیته گردشگری و فضاهای ورزشی ستاد ملی مدیریت کرونا برای سفرهای تجاری و اضطراری همزمان با شروع ترددهای بین استانی با عنوان کار همراه با سلامت تعریف شده است.

به گفته او، هتل ها و مراکز اقامتی که تحت نظارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فعالیت می نمایند در صورت تمایل خدمات خود را به مردم ارائه می نمایند و دو پروتکل بهداشتی به این مراکز ابلاغ شده و پروتکل سوم بهداشتی نیز در مورد بازگشایی و شروع به کار تدریجی مراکز اقامتی مجاز نیز ابلاغ شده است.

3500 شرکت خدمات مسافرتی و 2050 مرکز اقامتی در کشور وجود دارند که بیش از 2 ماه است همزمان با شیوع کرونا در ایران با خسارت سنگین اقتصادی روبرو شده اند. فعالان گردشگری به وبلاگ ستاره گفته اند که تا دو سال آینده چشم انداز امیدوار نماینده ای در حوزه گردشگری مشاهده نمی گردد.

بدین ترتیب به نظر می رسد حتی ابلاغ دستوری وزارت میراث فرهنگی و معاونت گردشگری آن وزارتخانه برای بازگشایی مراکز اقامتی و کسب و کارهای گردشگری، دردی از صنعت گردشگری کشور درمان نگردد و زیان های وارد شده بر صنعت گردشگری کشور در کوتاه مدت قابل جبران نباشد.

منبع: صدای میراث

به "گشایش کسب وکارهای گردشگری در فضای کرونایی، چشم انداز صنعت گردشگری ایران تا دو سال تاریک است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گشایش کسب وکارهای گردشگری در فضای کرونایی، چشم انداز صنعت گردشگری ایران تا دو سال تاریک است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید