کارخانه های سیمان با اختلال در تأمین سوخت جایگزین روبرو هستند

به گزارش مجله سرگرمی، رئیس اتاق اهواز با اشاره به اینکه هرسال با شروع فصل سرما، گاز بعضی صنایع به ویژه کارخانه های سیمان استان قطع می گردد، گفت: تأمین سوخت جایگزین این کارخانه ها به دلیل ناتوانی بعضی شرکت های حمل با تأخیر صورت گرفته و فرایند فراوری این محصول را با چالش روبه رو نموده است.

کارخانه های سیمان با اختلال در تأمین سوخت جایگزین روبرو هستند

شهلا عموری در نشست کارشناسی کارگروه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان خوزستان با موضوع آنالیز تأمین سوخت جایگزین کارخانه های سیمان استان، اضافه نمود: فرآیند تأمین سوخت جایگزین (مازوت) در ایام قطع گاز طی سال های متمادی تا به امروز به یک معضل و چالش اساسی برای صنعت سیمان در خوزستان تبدیل شده است درحالی که انشعاب گاز یکی از زیرساخت های کارخانجات محسوب می گردد که برای آنها سرمایه گذاری و از بودجه داخلی شرکت های سیمان هزینه شده است.

او با بیان اینکه امسال فرآیندهای تأمین سوخت جایگزین هم زمان با قطع گاز کارخانجات شروع شده گفت: فرایند تأمین سوخت جایگزین به دلیل ناتوانی بعضی شرکت های حمل با تأخیر در حال اجرا است.

دبیر شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان ادامه داد: انتظار می رود با هماهنگی شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه اهواز، فرایند ذخیره سازی سوخت جایگزین این کارخانجات از اواسط تابستان و یا اوایل پاییز انجام گردد.

رئیس اتاق اهواز گفت: تأخیر پیش آمده در تأمین فرآورده های سوختی باعث نگرانی های جدی در فرایند فراوری محصول سیمان در کارخانجات شده است.

او با تأکید بر اینکه با برگزاری نشست های کارشناسی که در شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان با موضوع تأمین سوخت مازوت کارخانجات سیمان اظهار کرد: کوشش می گردد با هماهنگی که صورت می گیرد بخشی از این تأخیر در امسال رفع گردد اما این مشکل باید برای سال های آینده به صورت اساسی مورد پیگیری قرار گیرد.

عموری با بیان اینکه دولت در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی در استان های کشور طرح انتخاب وزیر مشخص برای هر یک از استان های کشور را اجرایی نموده است گفت: با توجه به مشخص وزیر نفت به عنوان وزیر مشخص استان باید یادآور شد که بخش مهمی از مسائل واحدهای فراوریی و صنایع پایین دست خوزستان بخصوص در حوزه تأمین مواد اولیه مربوط به وزارت نفت است.

رئیس اتاق اهواز اعلام کرد: تأمین سوخت جایگزین کارخانجات سیمان استان از ذخایر صادراتی در آبادان و ماهشهر نیز موضوعی است که شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان از وزارت نفت در حال مطالبه و پیگیری است.

قیمت حمل سوخت جایگزین باعث تحمیل هزینه به صنعت سیمان

عموری گفت: یکی از عوامل تحمیل هزینه های مازاد بر صنعت سیمان در استان قیمت حمل و جابجایی سوخت جایگزین از مبدأ دیگر استان ها ازجمله فارس و مرکزی محسوب می گردد.

او با تأکید بر اینکه صنعت سیمان از حاشیه سود بسیار محدودی برخوردار است توضیح داد: با توجه به این شرایط، شرکت های سیمان استان برای حفظ اشتغال موجود، همه ظرفیت های موجود خود را به کار گرفته اند تا فراوری محصول همچنان ادامه یابد.

دبیر شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان با تأکید بر اینکه به منظور جبران بخشی از هزینه های حمل مازوت از دیگر استان های کشور به مقصد کارخانجات، تأمین این فرآورده نفتی از محل پایانه های صادراتی آبادان و یا ماهشهر لازم است گفت: این موضوع مطالبه جدی شرکت های سیمان در استان خوزستان است تا از این طریق علاوه بر کاهش هزینه ها، تأخیر در فرآیند تأمین و اختصاص مازوت موردنیاز در زمان قطع گاز جبران گردد.

عموری یادآور شد: موضوع تأمین سوخت مازوت از شهرهای آبادان و ماهشهر باید با جدیت به وسیله وزارت نفت مورد پیگیری قرار گیرد.

بر اساس این گزارش شرکت های سیمان استان خوزستان استفاده از سوخت مازوت باوجود یارانه ای بودن آن را فاقد صرفه مالی می دانند اما به منظور تداوم فعالیت خطوط فراوری، ناگزیر هزینه های تأمین و حمل این فرآورده سوختی را پرداخت می نمایند.

sloblag.com: سلوبلاگ: سیستم مدیریت محتوای قدرتمند سلوبلاگ

virapars.ir: ویراپارس: سئو، طراحی سایت، بهینه سازی وب سایت، طراحی پرتال، طراحی قالب وردپرس

dorezamin.com: دور زمین: بانک سفر و گردشگری

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 128571

به "کارخانه های سیمان با اختلال در تأمین سوخت جایگزین روبرو هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارخانه های سیمان با اختلال در تأمین سوخت جایگزین روبرو هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید