مجلس یونان توافق تغییر نام مقدونیه را تصویب کرد

به گزارش مجله سرگرمی، مجلس یونان توافق با مقدونیه در زمینه تغییر نام مقدونیه به مقدونیه شمالی را تصویب کرد.

مجلس یونان توافق تغییر نام مقدونیه را تصویب کرد

به گزارش خبرنگاران، به نقل از آناتولی، مجلس مقدونیه حدود دو هفته پیش از بازبینی قانون اساسی برای تغییر نام این کشور حمایت کرد اما برای این که این توافق به سمت جلو حرکت کند، این تغییر باید توسط قانونگذاران یونانی نیز تصویب می شد.

الکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان پیامی ویدئویی را در توییتر منتشر نموده بود که در آن خواسته بود، آنهایی که به مزایای این توافق شک دارند، متقاعد شوند.

مجلس یونان با اختلاف اندکی تغییر نام کشور همسایه خود به جمهوری مقدونیه شمالی را تائید نموده است.

نمایندگان مجلس یونان با 153 رأی موافق و 146 رأی مخالف نام جدید را تائید کردند. نام جدید برای مقدونیه، راه این کشور را برای عضویت در ناتو و اتحادیه اروپا هموار می نماید.

مناقشه میان دو کشور نزدیک به سه دهه طول کشیده بود. یونان به خاطر هراس از طرح ادعای ارضی نسبت به مناطق شمالی یونان، با استفاده از نام مقدونیه مخالف بود. یونانی ها مقدونیه را بخشی از میراث فرهنگی یونان می دانند.

دونالد توسک، رئیس شورای اروپا به رهبران دو کشور تبریک گفته و خاطرنشان نموده که آنها پیروز به انجام مأموریتی غیرممکن شده اند.

هزاران تن در یونان علیه چنین تغییر نامی تظاهرات نموده اند. در مناطق شمالی یونان مخالفت با این تغییر نام به بیش از 60 درصد می رسد.

مقدونیه با انتخاب نام مقدونیه برای خود پس از استقلال در سال 1991 خشم بسیاری از یونانی ها را برانگیخت. بسیاری یونانی ها بر این باور بودند که چنین کاری با هدف طرح ادعاهای ارضی انجام شده است.

نخست وزیر یونان این تغییر نام و تائید آن را قدمی تاریخی خوانده که به 30 سال نفاق سرانجام خواهد داد. او از مقدونیه خواسته، دوست و متحد یونان گردد.

نمایندگان حزب راست افراطی یونان هنگام رأی گیری فریاد خائنان سر دادند.

قدم بعدی پس از رأی مجلس یونان، اطلاع رسمی این تائید به همسایگان یونان خواهد بود و سپس مقدونیه باید این تغییر نام را به سازمان ملل متحد اطلاع دهد.

ak3fa.ir: مجله عکسفا، عکسها و رویدادهای اخیر دنیا

sanaye-90.ir: صنایع 90 | مجله خبری و تحلیلی صنایع

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 11126

به "مجلس یونان توافق تغییر نام مقدونیه را تصویب کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجلس یونان توافق تغییر نام مقدونیه را تصویب کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید