شرایط عشیره ای و احترام به بزرگان، زمینه مناسبی برای ایجاد صلح و سازش در بین مردم است

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران/کهگیلویه و بویراحمد رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: شرایط عشیره ای و احترام به بزرگان در استان، زمینه مناسبی برای ایجاد صلح و سازش در بین مردم است.

شرایط عشیره ای و احترام به بزرگان، زمینه مناسبی برای ایجاد صلح و سازش در بین مردم است

حسن نگین تاجی در نخستین نشست شورای سیاستگذاری شورای حل اختلاف استان با بیان اینکه نامه 47 نهج البلاغه حق مطلب را در خصوص کسانی که در موضوع صلح و سازش و آشتی در بین مردم تلاش می کنند ادا کرده است، افزود: ثواب صلح و سازش از لحاظ ارزش، از تمام روزه ها و نمازهای مستحبی بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه مولا علی(ع) در روزهای پایانی عمر شریفشان فرزندان خود را به اصلاح ذات البین سفارش کرده اند، اظهارکرد: صلح و سازش و نهادهای سازشی در ایران سابقه بسیار طولانی دارد تا اینکه در ماده 189قانون برنامه سوم توسعه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موضوع تدوین شد.

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: فلسفه تشکیل شوراهای حل اختلاف کاهش ورودی پرونده ها به محاکم بوده، تا دادگاه ها و دادسراها در فرصت بیشتر، به پرونده های پیچیده رسیدگی کنند و شوراهای حل اختلاف پرونده های سبکتر را رسیدگی یا به صلح و سازش بپردازند و هدف موضوعاتی از قبیل مشارکت مردمی و کاهش اطاله دادرسی و پیشگیری از وقوع جرم بود.

نگین تاجی شرح داد: وقتی پرونده ای در شورای حل اختلاف رسیدگی می شود، زمینه صلح و سازش فراهم شده و می تواند جلوی بسیاری از جرائمی که ممکن است در کنار آن پرونده ایجاد شود، جلوگیری کند.

وی در خصوص ارجاع پرونده به منظور صلح و سازش به شوراهای حل اختلاف ادامه داد: پرونده هایی که به شورای حل اختلاف ارسال می شود شایسته است اعضای شورا در جهت صلح و سازش تلاش کرده و وقت بگذارند.

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در کنار اعضای شورای حل اختلاف، استفاده از ظرفیتسفیران صلح، همیاران شورا، ریش سفیدان و متنفذین و بزرگان شهر و روستا، در اصلاح ذات البین تأثیر گذار است.

نگین تاجی تاکید کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی هر پرونده، از بزرگان و افرادی که مردم برای آنها احترام قائلند، به عنوان سفیران صلح مشخص شوند و این پرونده ها را خدمت آن بزرگان ارجاع دهیم تا در کنار اعضای شورای حل اختلاف منطقه و کار صلح و سازش را انجام دهند.

وی با بیان اینکه، مطمئن هستیم در خصوص پرونده های کیفری به راحتی می توانیم از ظرفیت متنفذین برای صلح و سازش استفاده کنیم، گفت: شرایط عشیره ای و احترام به بزرگان در استان، زمینه مناسبی برای ایجاد صلح و سازش در بین مردم است و این موضوع تنها راهی است که در کنار شوراهای حل اختلاف، بسیار کارگشاست.

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد به اطاله دادرسی در خصوص شوراهای حل اختلاف نیز اظهار کرد: حسب نظر ریاست معزز قوه قضاییه، شوراهای حل اختلاف برای جلوگیری از اطاله دادرسی ایجاد شده است، بنابراین در شورای حل اختلاف باید به شیوه ای عمل شود که اطاله دادرسی عملاً نداشته باشیم.

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی و ارتباطات دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد، وی در پایان موضوعاتی از قبیل آموزش اعضا و قضات شورا شورای حل اختلاف را امری حیاتی در جلوگیری از اطاله دادرسی در شوراهای حل اختلاف بیان کرد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 84346

به "شرایط عشیره ای و احترام به بزرگان، زمینه مناسبی برای ایجاد صلح و سازش در بین مردم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط عشیره ای و احترام به بزرگان، زمینه مناسبی برای ایجاد صلح و سازش در بین مردم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید