والیبال نشسته بانوان برای فتح سکو در پارالمپیک کوشش می نماید

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران به نقل از سایت پارالمپیک، اگرچه والیبال نشسته ایران در بخش مردان سالهای زیادی است که در میادین مختلف جهانی و پارالمپیک می درخشد، این رشته در بانوان با سابقه کمتر فعالیت و به همان اندازه تجربه اندک در میادین جهانی و بین المللی، در کوشش است تا به جایگاهی که شایستگی آن را دارد، دست یابد.

والیبال نشسته بانوان برای فتح سکو در پارالمپیک کوشش می نماید

این رشته به صورت رسمی فعالیت های خود را از سال 1375 آغاز کرد و مسابقات آن در سطح باشگاهی از سال 1380 آغاز شد.

لیلی توکلی، نایب رئیس انجن والیبال معلولان، در این خصوص می گوید: مسابقات لیگ در اولین گام باحضور سه تیم آغاز شد و اکنون در سیزدهمین دوره برگزاری آن با حداقل 12 تیم، رقابتها را برگزار می کنیم. البته اگر مسابقات در سطح قهرمانی کشور برگزار شود این تعداد به 21 تیم هم خواهد رسید.

وی اضافه کرد: آغاز همکاری من با انجمن والیبال معلولان به سال 1381 برمی شود و خوشبختانه توانستیم در این سالها استان هایی که در زمینه والیبال نشسته فعالیتی نداشتند را به حرکت واداریم و اکنون نمایندگان ملی پوش ما از 10 استان در قالب تیم ملی حضور دارند و این تعداد در گذشته تنها به دو یا سه استان محدود بود.

والیبال نشسته بانوان ایران اگرچه در مسابقات برون مرزی اندکی شرکت نموده و عدد آن به انگشتان دو دست نمی رسد، اما پیروز شده عناوین مختلفی را به دست آورد.

نخستین اعزام به هلند

اولین اعزام تیم والیبال نشسته بانوان به سال 1379 و مسابقات هلند بازمی شود و دومین اعزام با یک سال فاصله، مسابقات اسلوونی در سال 1380 بود. در هر دو این مسابقات تیم ملی بانوان ایران به عنوان هشتم دست یافت. سال 1386 مسابقات آسیایی در شانگهای چین برگزار گردید که نمایندگان کشورمان پیروز شدند اولین نشان برون مرزی خود را به دست آوردند و در صندلی سوم آسیا ایستادند.

مسابقات جام بین قاره ای در سال 1387 که به میزبانی کشور مصر برگزار گردید، چهارمین حضور بانوان در مسابقات برون مرزی بود و اگرچه در این مسابقات به عنوانی بهتر از هفتمی دست نیافتند اما پیروز شد مقابل آمریکا، قهرمان جهان، نمایش خوبی داشته باشد.

رقابتهای پاراآسیایی گوانجو در سال 2010، خاطره ای است که بانوان ملی پوش به تلخی از آن یاد می نمایند. در این مسابقات علیرغم شایستگی تیم ایران، نمایندگان کشورمان در پلی آف مقابل ژاپن شکست خوردند، سوم شدند و از راهیابی به پارالمپیک لندن 2012، بازماندند.

پس از این مسابقات، تیم ملی در سال 1390 در قالب تیم باشگاهی فولاد ماهان در رقابتهای باشگاه های آسیا به میزبانی چین اعزام شد و به عنوان نایب قهرمانی دست یافت.

ایران برای اولین بار در سال 1393 میزبانی مسابقات باشگاه های آسیا را بر عهده گرفت و بانوان والیبالیست کشورمان پس از چین عنوان نایب قهرمانی را از آن خود کردند.

پاراآسیایی اینچئون نقطه عطف بانوان

رقابتهای پاراآسیایی اینچئون در سال 2014 نقطه عطفی در تاریخ والیبال نشسته بانوان ایران شناخته می شود. ملی پوشان کشورمان در این مسابقات انتقام شکست تلخ خود از تیم ژاپن را گرفتند و با غلبه بر این تیم و کسب عنوان نایب قهرمانی توانستند برای اولین بار مجوز حضور در بزرگ ترین رویداد ورزشی معلولان جهان، یعنی پارالمپیک 2016 ریو را به دست آورند.

اکنون تیم ایران با در دست داشتن سهمیه بازی های پارالمپیک، خود را برای حضور در دو رویداد مهم آماده می نماید. یکی مسابقات جام بین قاره ای که اسفند ماه امسال به میزبانی چین برگزار می شود و دیگری بازیهای پارالمپیک 2016 ریو در برزیل که شهریور ماه سال 95 برگزار می شود.

توکلی در خصوص آماده سازی ملی پوشان می گوید: در حال حاضر سومین دوره اردوهای آمادگی را پشت سر می گذاریم و تا زمان اعزام به مسابقات بین قاره ای، سه مرحله اردو دیگر در پیش داریم و در مجموع با حمایت هیات های استانی و اسپانسرها توانسته ایم برنامه های تمرینی مورد نظر را پیاده کنیم. در سال جدید نیز شش مرحله اردو پیش بینی شده که هر ماه تا زمان اعزام برگزار می شود.

جام بین قاره ای فرصتی برای خودباوری

مسابقات جام بین قاره ای برای ایران از اهمیت خاصی برخوردار است. تیم بانوان ایران تاکنون تنها یک بار سابقه حضور در مسابقات جام بین قاره ای را دارد و این فرصت خوبی است تا با روبرو شدن با بهترین های جهان، شرایط خود را محک بزند و به نوعی به خودباوری برسد.

در مسابقات جام بین قاره ای تیم هایی از اروپا، آسیا، آمریکا و آفریقا حضور دارند و به نوعی این مسابقات شبیه سازی بازی های پارالمپیک ریو خواهد بود.

نایب رئیس انجمن والیبال معلولین در خصوص شرایط ملی پوشان گفت: پنجاه درصد از بازیکنان ما زیر 25 سال هستند و این نشان دهنده جوانگرایی و اهمیت به جذب استعدادهای جدید در تیم ملی بوده است و امیدواریم با این ترکیب جوان و پویا به بهترین نتیجه ها دست یابیم.

اکنون بانوان والیبالیست ایرانی با کامی شیرین از کسب سهمیه ورودی پارالمپیک، کوشش می نمایند تا علیرغم تجربه کمی که به نسبت رقیبان خود دارند ، بهترین عملکرد خود را در میدانی بزرگ همانند پارالمپیک به نمایش بگذارند و بدون شک صرف نظر از نتیجه، صرف حضور در بازی های پارالمپیک، افتخاری فراموش نشدنی برای ورزش بانوان دارای معلولیت ایران خواهد بود.

hoseinjaguar.ir: مجله جگوار | تور لیدر جاذبه های طبیعی ایران و جهان، اکوتوریسم

imgshot.ir: شاتر عکاسی | مجله آموزش حرفه ای عکاسی

vetworld.ir: مجله دامپزشکی | مجله خبری دانشجویان دامپزشکی

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 5 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 46366

به "والیبال نشسته بانوان برای فتح سکو در پارالمپیک کوشش می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "والیبال نشسته بانوان برای فتح سکو در پارالمپیک کوشش می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید