هدف از افزایش قیمت بنزین برطرف کسری بودجه بود

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، سجاد برخورداری امروز در نشست تخصصی اصلاح قیمت بنزین در سومین کنفرانس حکمرانی و سیاست گذاری عمومی با بیان اینکه یارانه را به این معنا تعریف می کنیم که کالایی که پایین تر از قیمت تمام شده عرضه می گردد، مابه التفاوت آن تا قیمت واقعی توسط دولت پرداخت می گردد، گفت: در این خصوص که آیا بنزین همچنان با نرخ یارانه ای به مردم واگذار می گردد، اختلاف نظر وجود دارد. تا زمانی که دولت نگوید چه هزینه ای برای واردات و یا فراوری بنزین صرف می نماید و چه درآمدی از فروش آن دارد نمی توانیم به این کالا، کالای یارانه ای بگوییم. من فکر می کنم دولت از این شرایط سو استفاده می نماید و مرتب می گوید یارانه پرداخت می نماید.

هدف از افزایش قیمت بنزین برطرف کسری بودجه بود

وی با بیان اینکه معتقد نیستم که بنزین کالایی نیست که در تمام جهان نرخ مشابهی دارد، گفت: مقایسه قیمت بنزین در ایران با سایر کشورها، ساده انگاری موضوع است. چون قیمت بنزین در کانادا و امریکا نیز با یکدیگر تفاوت دارد که نشأت گرفته از شرایط مالی این کشورهاست و نباید بگوییم قیمت بنزین در ترکیه چند برابر نرخ بنزین در ایران است، چون شرایط مالی این دو کشور کاملاً متفاوت هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اهدافی که دولت برای افزایش نرخ بنزین اعلام نموده، توضیح داد: دیدیم که هیچ اتفاقی در کاهش آلودگی یا ترافیک و یا میزان مصرف آن رخ نداد، چون تفکر اشتباهی داشتیم و به جای ایجاد بازار برای این کالا به قیمت آن چسبیده ایم.

برخورداری با تأکید بر اینکه از میزان مصرف سوخت را علاوه بر قیمت، شرایط دیگر نیز مشخص می نماید، گفت: وقتی خودرویی فراوری می کنیم که استاندارد مصرف آن دو برابر استاندارد جهانی است، معلوم است که افزایش قیمت بنزین تغییری در مصرف آن ایجاد نمی نماید. به نظر می رسد دولت ها عمدتاً با تغییر قیمت بنزین به دنبال برطرف کسری بودجه خود هستند که آن هم در کوتاه مدت جواب می دهد.

وی برای اصلاح قیمت بنزین یادآور شد: اگر 5 سال به بخش خصوصی فرصت بدهند تا سطح فراوری بنزین را به سطح سرانه مصرف برساند، می بینیم که به تدریج قیمت بنزین به تعادل رسیده و دولت هیچ گاه دغدغه قیمت گذاری نخواهد داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران به تجربه واگذاری قیمت ها به بازار اشاره و گفت: در هند، دولت مشخص کننده قیمت برق بود ولی یک بار برای همواره آن را به بازار واگذار نموده است که اتفاقاً نرخ بازاری آن از نرخ دولتی کمتر شد.

برخورداری ادامه داد: برای جبران خساراتی که به خانواده های فقیر و کم درآمد از محل قیمت گذاری بنزین به وسیله بازار آزاد ایجاد می گردد، می توان به سیستم های حمایتی رایج در جهان رو آورد.

وی درباره تجربه شکست آزادسازی قیمت بلیت هواپیما، یادآور شد: اگر دیدیم که تغییر قانون قیمت گذاری بلیت هواپیما در بازار آزاد مغلوب شد به این علت بود که اساساً چنین بازاری شکل نگرفت. تا پیش از آزادسازی قیمت گذاری بلیت هواپیما، سوخت، فرودگاه و ناوگان در اختیار دولت بود و هر قیمتی که می خواست مشخص می کرد. برای آزادسازی باید این انحصارها شکست می شد که چنین اتفاقی رخ نداد و به ایرلاین ها گفتند که خودتان قیمت ها را مشخص کنید. هنوز هم می بینیم که هما ایرلاین زیان ده است و اتفاقاً گران ترین قیمت بلیت ها نیز به ایران ایر اختصاص دارد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 80359

به "هدف از افزایش قیمت بنزین برطرف کسری بودجه بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هدف از افزایش قیمت بنزین برطرف کسری بودجه بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید