نیل سایمون نمایشنامه نویس نامدار آمریکایی درگذشت

به گزارش مجله سرگرمی، نیل سایمون نمایشنامه نویس برنده جایزه پولیتزر و از بزرگترین نمایشنامه نویسان تاریخ آمریکا در سن 91 سالگی درگذشت.

نیل سایمون نمایشنامه نویس نامدار آمریکایی درگذشت

به گزارش خبرنگاران به نقل از سی ان ان، سایمون نمایشنامه نویس و فیلمنامه نویس آمریکایی که با آثار کمدی اش چون زوج ناجور، پابرهنه در پارک، پسران آفتاب و مرور کردن خاطرات ساحل نام خود را به عنوان یکی از بزرگترین نویسندگان تاریخ آمریکا و تئاتر برادوی ماندگار نموده بود در بیمارستانی در شهر نیویورک و به اثر عوارض ناشی از ابتلا به بیماری ذات الریه در سن 91 سالگی درگذشته است.

وی که بیش از شش دهه در عرصه سرگرمی فعال بود فعالیت خود را با اولین نمایشنامه موفقش به نام بیا در شیپورت بدم در سال 1961 میلادی شروع کرد و به ندرت می شد زمانی از سال را یافت که یکی از آثار وی بر صحنه تئاتر، سینما و یا گاها تلویزیون نباشد.

با مروری بر آثار و نمایشنامه های نوشته نیل سایمون چون پابرهنه در پارک، زوج ناجور، چریتی شیرین، عاقبت عشاق سینه چاک، زندانی خیابان دوم، مرور کردن خاطرات ساحل، گمگردیده در یانکر و خندیدن در طبقه بیست و سوم با فهرستی از برجسته ترین آثار کمدی اواخر قرن بیستم میلادی در آمریکا رو به رو می شویم.

نمایشنامه زوج ناجور از جمله مهمترین آثار سایمون بود که اولین بار در سال 1965 در تئاتر برادوی به روی صحنه رفت و چند جایزه تونی برای وی به ارمغان آورد. سه سال بعد فیلمی به اقتباس از این نمایشنامه با بازی والتر ماتائو و جک لمون ساخته شد و در سال 1970 میلادی یک سریال بلند تلویزیونی نیز بر اساس این نمایشنامه فراوری شد.

کمپانی پارامونت در سال 1964 برای به دست آوردن حق ساخت فیلم سینمایی از نمایشنامه زوج ناجور مبلغ 175 هزار دلار را تنها برای خلاصه ای 40 صفحه ای به سایمون پرداخت.

سایمون در طول دوران فعالیت خود بیش از 30 نمایشنامه نوشت و 16 بار نامزد جایزه تونی مهم ترین جایزه در عرصه تئاتر شد و سه بار نیز این جایزه را برای بهترین نمایشنامه دریافت کرد. وی همچنین در سال 1991 برای نگارش نمایشنامه گمگردیده در یانکر جایزه معتبر پولیتزر نمایشنامه را به خود اختصاص داد. کسب چهار نامزدی در جوایز سینمایی اسکار و همچنین جایزه مارک تواین تنها بخشی از افتخارات پرشمار نیل سایمون محسوب می گردد.

همچنین یکی از سالن های تئاتر برادوی به نام نیل سایمون نامگذاری گردیده است و وی تنها شخص در قید حیاتی بود که چنین افتخاری نصیبش گردیده بود. در تاریخ پرفراز نشیب تئاتر برادوی هیچ نویسنده ای به اندازه سایمون غلبه و قدرت نداشت و آثار کمدی او برای بیش از نیم قرن در سالن های برادوی به روی صحنه می رفت.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 1557

به "نیل سایمون نمایشنامه نویس نامدار آمریکایی درگذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیل سایمون نمایشنامه نویس نامدار آمریکایی درگذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید