مسئولانه برای فرهنگ

به گزارش مجله سرگرمی، دستگاه های فرهنگی در یک روال عادی و به قول مسئولان شان ساختارمند! حرکت کرده اند. کافیست خروجی های دستگاه ها مختلف فرهنگی را بررسی کنید تا متوجه شوید چگونه بر سر سفره فرهنگ به اسم فرهنگ، به فرهنگ ظلم می شود و ما این ظلم را شاهدیم.

مسئولانه برای فرهنگ

گروه دانشگاه خبرنگاران، مهدی فراهانی؛ اقشار مختلف جامعه در قبال شرایط امروز آن در حوزه فرهنگ مسئولند و هرکس به اندازه توان و نیروی خود باید برای اصلاح و جهش فرهنگ تلاش کند اما میتوان گفت در این سالهایی که برخی مسئولان فرهنگی در دستگاه های کلان فرهنگی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی درگیر جلسات و کنفرانس ها و سیاست بازی هایشان هستند، تشکل های دانشجویی وظیفه ای بسی شگرف و مهم در دو مسئله دارند:1-احیای جایگاه و اهمیت فرهنگ 2-حرکت به سمت فرهنگ سازی و مطالبه راهکار محور از دستگاه های فرهنگی.

با توجه به مسائل امروز جامعه در حوزه فرهنگ مواردی وجود دارد که از اهمیت بسیاری برخوردار هستند؛ اما متاسفانه نگاهی که باید به سمت آنها از طرف نهادهای مربوطه و تشکل های دانشجویی نم یشود.

مسئولیت اجتماعی: یکی از زیربخش های اساسی و مهم گفتمان مردمسالاری دینی، بحث مشارکت های مردمی در ابعاد مختلف میباشد. نگاه به مشارکت در ادبیات امروزی گاها در مشارکت سیاسی و آنهم فقط در انتخابات محصور شده است در صورتی که مشارکت کلان موضوعی است که تمام کنش های اجتماعی،فرهنگی و سیاسی فرد را ذیل خود تعریف میکند و خود مشارکت برآمده مسئله ایست به نام مسئولیت اجتماعی.جامعه امروز بیش از بیش از پیش نیازمند تبیین و حرکت به سمت افزایش مشارکت های آگاهانه مردمی در امور مختلف است. مسئله ای که هراندازه ما کمتر بدان توجه و تامل داشته باشیم در بازه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت ضررهای جبران ناپذیری بر بنیان های فرهنگی و سیاسی ما خواهد داشت کما اینکه همین امروز کلان مسئله مسئولیت اجتماعی و حضور موثر مردم در اجتماع با چالش های اساسی روبرو شده است و میتوان به قطعیت بیان نمود حرکت به سوی حکمرانی مردم سالاری دینی در کشور بخش عمده و کلانی از این مشکل را حل خواهد کرد.

فرهنگ و هنر: دفترتحکیم وحدت در طی سالیان گذشته جز اولین تشکل های دانشجویی بود که برای اصلاح ساختارهای نادرست و فرایند های غلط به سمت دستگاه های کلان فرهنگی رفت. یکی از این دستگاه های مهم که شاید بتوان نام مغز متفکر فرهنگی را برای آن انتخاب کرد شورای عالی انقلاب فرهنگی است. به دلیل اهمیت و جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در زمینه قانون گذاری و هم نظارت بر عملکرد دستگاه ها، جا دارد تشکل های دانشجویی با نگاهی سختگیرانه، عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی را مورد نقد قراردهند و مطمئنا اصلاح رویه های نادرست شورای عالی انقلاب فرهنگی سبب پیشرفت و تعمیق فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی خواهد شد.

اما در کنار نگاه نقادانه به شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان سیاست گذار کلان فرهنگی کشور، توجه به عملکرد دستگاه های مختلف فرهنگی-هنری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. مجموعه هایی در کشور وجود دارند ـ مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ که قدرت و اختیارات بسیاری در حوزه های فرهنگی و هنری دارند و همچنین میتوانند با استفاده از سیاست گذاری های کلان و استفاده از بازوهای اجرایی و نظارتی قوی خود، نقش معین کننده ای در حرکت فرهنگی و هنری کشور داشته باشند. غریبه بودن تشکل های دانشجویی با فضای هنری و فاصله دریافت روزافزون برخی مجموعه ها از حوزه های فرهنگی و متمایل شدن به فعالیتهای سیاسی باعث شده است که عملا حرکتی در راستا تبیین و معین هنر متعهد و هنر اصیل ایرانی-اسلامی شاهد نباشیم این موضوع در صورتی که رهبر معظم انقلاب بارها در توصیه های خود به اقشار مختلف و به خصوص به نیروهای انقلابی توجه و استفاده از ظرفیت هنر را یادآور شدند و بیان نمودند مسائل هنر و فرهنگ نباید توسط جریان های غربگرا قبضه شوند و نیروهای انقلابی وظیفه ورود به این مسئله را دارند.

صداوسیما: شاید گفتن این جمله که مطالبه گری از سازمان صداوسیما جز جذاب ترین فعالیت های دانشجویی چندین سال اخیر بوده است دور از انصاف و واقعیت نباشد! همگی مان آگاه هستیم که صداوسیما امروزه دارای مسائل متعدد فرهنگی و ساختاری است و این مسئله بر هیچکس حتی مدیران محترم سازمان که آمارهای درست را در اختیار دارند مخفی نیست و این موضوع باعث شده که تشکل های دانشجویی به عنوان بلندگوهای جامعه به این مسئله ورود پیدا کنند و به دلیل آنکه مسائل در این سازمان متاسفانه پرشمار است مطالبه از این دستگاه برای همه دانشجویان و تشکل های دانشجویی جذاب است اما گاها شاهد این هستیم که نوع مطالبه گری به گونه ای است که نه تنها نتیجه ای به همراه ندارد و سبب ناامیدی از اصلاح ساختار میشود بلکه گاها دیده ایم که ورود نامناسب و پرخاشگرانه برای اصلاح صداوسیما باعث از بین رفتن روزنه های اصلاح میشود.

برای رسیدن به هدف مطالبه در حوزه صداوسیما لازم است به دور از هیجانات و رفتارهای غیرمنطقی مرسوم نگاهی واقع گرایانه و منطقی به مسائل داشته باشیم و سعیمان بر این باشد با ارائه راهکارهای منطقی و حساب شده به بیان نقدها و ارائه پیشنهادات و راهکارها بپردازیم. برای مثال مسئله شفافیت سازمان صداوسیما از این دست مسائل است که افراد مختلفی حول آن صحبت کرده اند و فعالیت هایی تعریف کرده اند؛ اما نتیجه ای به همراه نداشته است. استفاده از ظرفیت و راهکارهای قانونی یکی از راستاهایی است که میتوان با قدم برداشتن در آن امیدوار بود که سازمان صداوسیما جمهوری اسلامی ایران گامی در جهت تحقق اصل آگاهی بخشی و ایجاد شفافیت بردارد.

مهدی فراهانی - دبیر فرهنگی اتحادیه دفتر تحکیم وحدت

انتشار یادداشت های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط خبرنگاران نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه ها و فعالین دانشجویی است.

عینک گوچی: مهسان بلاگ | سیستم مدیریت محتوای مهسان

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 119758

به "مسئولانه برای فرهنگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسئولانه برای فرهنگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید