مجلس یاردولت باشد نه بار خاطر

به گزارش مجله سرگرمی، در شرایط امروز جامعه ایران مهمترین هدف مخالفان ایران، نگه داشتن کشور در فقر و انزوای بین المللی است.

مجلس یاردولت باشد نه بار خاطر

روش کار مخالفان جلوگیری از سرمایه گذاری در اقتصاد ایران است. بنابراین ما باید امنیت و اقتصاد را در کنار هم ببینیم. برای اینکه این استراتژی تحقق پیدا کند، باید بدانیم که جهان مدرن اندیشه های مدرن به بار می آورد نه ابزارهای مدرن. آگاه باشیم با مدیریت سنتی دوران قبل از انقلاب صنعتی نمی توان یک جامعه مدرن و توسعه یافته را اداره کرد. بنابراین در رابطه با بودجه سال 1400 طبق قانون اساسی وظیفه امور برنامه و بودجه ریزی جزو وظایف تعیین و تعیین دولت است. بنابراین لایحه را دولت باید بر اساس واقعیت های مالی و با هماهنگی دستگاه های اجرایی مشخص و تصویب کند و به مجلس بفرستد، مجلس هم حق دارد این لایحه را مورد بررسی قرار بدهد ولی نمی تواند بدون اینکه منبع درآمدی را در نظر بگیرد، برای دولت هزینه ایجاد کند، این خلاف قانون اساسی است بنابراین مجلس اگر می تواند درآمدی را حذف کند، باید آن مخارج را هم حذف کند. نکته مهمی که وجود دارد این است که در بودجه سال 1400 منابع درآمدی دولت تعیین است: نخست نفت و دیگری درآمدهای غیرنفتی مانند مالیات بر عوارض گمرکی و سومین منبع واگذاری دارایی های مالی است که در واقع فروش اوراق بدهی و اوراق مشارکت است.

بنابراین در شرایط فعلی مخارج دولت و منابع درآمدهای آن تعیین است. از سوی دیگر امروزه بیش از 40 درصد اقتصاد ایران معاف از مالیات است، مجلس می تواند تمام معافیت های مالیاتی را لغو کند و گستره مالیاتی را افزایش دهد اما مجلس نمی تواند نرخ مالیاتی را افزایش دهد، بنابراین منبع درآمدی دولت باید تعیین باشد.

پس مجلس اگر می تواند باید بازوی دولت در جهت شفاف سازی درآمد و واقعی نمودن بودجه باشد. مگر می شود حقوق بازنشستگان را پرداخت نکرد. در قانون امسال یعنی سال 1399 بالغ بر 90 هزار میلیارد تومان کمک دولت به صندوق های بازنشستگی بوده است، در سال آینده 140 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا می کند. همچنین به دلیل تورمی که نشأت گرفته از تحریم های ظالمانه بین المللی است و همچنین بیماری کرونا دولت پیشنهاد افزایش نرخ 25 درصدی را کرده، در حالی که نرخ تورم بر اساس برآوردهای کارشناسی آن این است که امسال بالغ بر 35 درصد است. بنابراین باید قدرت خرید مردم را تا حدودی حفظ کرد، بنابراین مجلس باید واقع بین باشد. مجلس می تواند هزینه های خود را کم کند و ابتدا از بودجه خودش شروع کند یعنی از هر شاخصی چه بودجه جاری و چه بودجه عمرانی.

چون کنندگان نمی توانند طرح جدید بدهند فقط عناوین طرح ها را تغییر می دهند و در واقع هزینه ای را متحمل دولت می کردند. امروزه در کشور بیش از 400 هزار میلیارد تومان پروژه های نیمه کاره وجود دارد که در حوزه های انتخاباتی کنندگان هستند پس اقدام به حذف آنها کنند، دولت هم استقبال خواهد کرد. مجلس باید به وظیفه نظارتی خود در بودجه برشود و سعی کند واقع بین باشد، هر چند یکسری از هزینه ها اجتناب ناپذیر است مثل حقوق کارکنان دولت. پس مجلس باید نظارت خود را قوی کند و سیستم بشدت شفاف باشد. سال گذشته مجلس بشدت بودجه را افزایش داد، من فکر می کنم باید سیستم بودجه ایران شفاف باشد و مجلس هم با شفافیت تمام سعی کند اگر منبع هزینه ای برای دولت اضافه می کند درآمد آن را هم تعیین کند.

*استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی

منبع: ایران

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 128224

به "مجلس یاردولت باشد نه بار خاطر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجلس یاردولت باشد نه بار خاطر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید