سخت پسندی به فدراسیون ورزش زنان رسید، سرپرست هست ساختمان نیست!

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران - گروه ورزش: چرخش از تصمیماتِ خودی به تدریج به یک عادت در ورزش تبدیل شده که در رابطه با بسیاری از مسائل شاهد هستیم؛ به خصوص در سطح کلان مدیریتی، بعضاً تصمیماتی گرفته می گردد که درست وقتی پای عمل به آنها به میان می آید، نادیده گرفته می شوند.

سخت پسندی به فدراسیون ورزش زنان رسید، سرپرست هست ساختمان نیست!

نمونه اینگونه تضاد میان تصمیمات گرفته شده و روند اجرای آنها را می توان در رابطه با فدراسیون بین المللی زنان کشورهای اسلامی دید و تاکیداتی که از سوی مدیریت ورزش بر سرعت عمل در احیا و راه اندازی دوباره آن شد اما با وجود گذشت نزدیک به یک سال، برای این طرح که اتفاقاً نقدها زیادی هم در رابطه با آن مطرح است، هنوز هیچ حرکت اثر بخشی انجام نشده جز انتخاب سرپرست که او هم بعد از پنج ماه هیچ کاری از پیش نبرده است.

سرعت عملی که کند پیش می رود

ایده اولیه تاسیس و راه اندازی فدراسیون بین المللی ورزش زنان مسلمان به عنوان فدراسیون اختصاصیِ آنها سه دهه پیش مطرح و کمترین زمان ممکن هم به نتیجه رسید طور یکه این فدراسیون سال 1369 تشکیل شد و حتی طی چهار دوره برگزارکننده بازی های اسلامی بانوان در ایران بود. بعد از گذشت 20 سال اما بنا به دلایلی فعالیت های این فدراسیون در سال 1389 ملغی شد.

تاسیس فدراسیون بین المللی ورزش زنان مسلمان شروعگر دوران جدید در ورزش زنان ایران و حتی دنیا بود. تقویت و هویت بخشی ورزش زنان مسلمان با حفظ حدود فرهنگی و شرعی در سایه چنین فدراسیونی دست یافتنی تر بود، طی سال های گذشته همواره پیگیری هایی برای شروع به کار دوباره آن انجام شد کما اینکه بهمن ماه سال 92 نیز هیات اجرایی کمیته ملی المپیک راه اندازی دوباره این فدراسیون را تصویب کرد اما این اتفاق هرگز رخ نداد تا اینکه سال گذشته مجدداً این موضوع مورد تاکید مدیران ورزش نهاده شد.

سال گذشته و در نشست 20 مردادماه که میان سلطانی فر و صالحی امیری، برگزار گردید، احیای فدراسیون بین المللی ورزش زنان مسلمان به تصویب رسید. در این نشست مقرر شد اقدامات قانونی و اجرایی لازم برای احیای فدراسیون بین المللی ورزش زنان مسلمان به سرعت انجام گردد با این حال 5 ماه طول کشید تا برای این فدراسیون سرپرست انتخاب گردد.

حکم وزیر ورزش برای الله عرب عامری به عنوان سرپرست فدراسیون بین المللی ورزش زنان مسلمان هم 23 دی ماه سال گذشته صادر شد. در این حکم تاکید شد بر اینکه برای برگزاری مجمع انتخاباتی ریاست این فدراسیون در اسرع وقت اقدام گردد با این حال طی پنج ماه گذشته هیچ گامی برداشته نشده جز مذاکراتی برای اختصاص دفتر کار.

جا و مکانی برای فدراسیون مورد توجه نیست

الهه عرب عامری که به جز سرپرستی فدراسیون بین المللی ورزش زنان مسلمان و به خاطر حضور همزمان در فدراسیون ورزش های دانشگاهی به عنوان رئیس انجمن تیراندازی و همچنین تدریس دانشگاهی با مشغله های زیادِ دیگری هم روبرو است شرط شروع به کار رسمی خود را اختصاص مکانی به عنوان دفتر این فدراسیون قرار داده است. به همین دلیل وی در اولین گام برای شروع ماموریتش متقاضی اختصاص دفتری ویژه این فدارسیون شد.

تا به امروز هیچیک از گزینه های پیشنهادی وزارت ورزش برای فدراسیون بین المللی ورزش زنان مورد تایید عرب عامری نبوده و همین بهانه ای شده برای دست روی دست گذاشتن در خصوص فدراسیونی که فاکتورهایی مانند احیای به سرعت و اقدام به موقع در خصوص آن بسیار مورد توجه بود!

مته به خشخاش گذاشتن خانم سرپرست یا بی توجهی وزارت ورزش

اینکه چرا سرپرست فدراسیون بین المللی ورزش زنان تا این حد مته به خشخاش می گذارد و از گزینه های پیشنهادی برای دفتر کار خود ایراد می گیرد، تعیین نیست. به هر حال وی می توانست در یکی از این دفاتر پیشنهادی فعالیت خود را شروع کند تا حداقل کار روی زمین نماند و پیگیری امور لازم برای برگزاری انتخابات فدراسیون و احیای آن را به جایی برساند و همزمان هم پیگیر دفتری در خور شان باشد اما ظاهراً عرب عامری منتظر است تا دفتری لوکس و ایده آل را در اختیار بگیرد سپس به عنوان سرپرست فدراسیون بین المللی ورزش زنان کار خود را انجام دهد. تا آن موقع هم احتمالاً پیگیر دیگر مشغله های خود خواهد بود.

از طرفی اما این سوال هم مطرح است که چرا وزارت ورزش در خصوص آنچه مصوبه خود است، عملکرد اینچنینی دارد و شرایط را برای آن مهیا نمی کند؟ مگر نه اینکه وزیر ورزش در نشست با صالحی امیری بر سرعت در احیای فدراسیون مورد نظر تاکید داشت و در حکم صادر شده برای عرب عامری هم این مسئله را تکرار نموده بود؟

به هر حال وقتی وزارت ورزش بر انجام کاری تاکید دارد، باید به مهیا شدن شرایط برای انجام آن هم یاری کند مگر اینکه خود به تصمیم گرفته شده و نتیجه پیش بینی شده برای آن اعتقادی نداشته باشد. اگر غیر از این بود اینگونه دست روی دست نمی گذاشت تا از بیرون گود شاهد سپری شدن روزهای بی نتیجه باشد.

طاهره طاهریان: شرایط فدراسیون بین المللی زنان و حمایت از آن مانند گذشته نمی گردد

به گزارش خبرنگاران، طاهره طاهریان نایب رئیس کمیته ملی المپیک از افراد پیگیر برای احیای فدراسیون بین المللی ورزش زنان مسلمان بود. وی که در دوره حیات 20 ساله این فدراسیون هم به عنوان نایب رئیس و دبیرکل همکاری نزدیک با فائزه هاشمی ریاست وقت فدراسیون داشت، نسبت به نقدها مطرح شده در رابطه با راه اندازی دوباره این فدراسیون و از جمله گزارشِ فدراسیون بین المللی زنان کدام بار را از روی دوش ورزش برمی دارد؟ واکنش نشان داد اما به نظر می رسد روال طی شده در ماه های اخیر هم نظر طاهریان را تا حدی تغییر داده چراکه می گوید: شرایط فدراسیون بین المللی زنان و حمایت از آن مانند گذشته نمی گردد!

نایب رئیس کمیته ملی المپیک در مصاحبه با خبرنگاران به اهم دستاوردهای فدراسیون بین المللی زنان در دو دهه فعالیتش اشاره نمود و گفت: این فدراسیون به خاطر برگزاری بازی های زنان مسلمان باعث رشد ورزش قهرمانی در میان بانوان شد چراکه آنها باید همواره خود را آماده حضور در این بازی ها نگه می داشتند. اهمیت بازی ها هم به قدری زیاد بود که برای هر چهار دوره آن، پیغام روسای وقت کمیته بین المللی المپیک در مراسم افتتاحیه پخش می شد و دو نماینده از طرف آنها هم به تهران می آمدند.

وی با یادآوری اینکه حتی دفتر فدراسیون در خیابان کریمخان با حضور ژاک روگ رئیس وقت IOC افتتاح شد، اعلام نمود: آن دوره فعالیت، دوره خاصی برای ورزش بانوان بود چراکه باعث رشد آنها در همه زمینه ها شد. به همین دلیل به عنوان یک فرد علاقمند پیگیر راه اندازی دوباره آن شدم.

با توجه به شرایط فعلی اما به نظر می رسد این فدراسیون مانند گذاشته نتواند تاثیرگذار باشد؟، طاهریان در پاسخ به این پرسش گفت: البته برای این قضاوت زود است اما قاعدتاً شرایط مانند گذشته نخواهد بود. فدراسیون بین المللی ورزش زنان با حمایت روسای IOC و OCA شروع به کار کرد. حتی در داخل کشور هم حمایت های لازم برای آن خیلی زیاد انجام شد. قاعدتاً امروز شرایط فدراسیون و حمایت از آن مانند گذشته نمی گردداما کماکان امیدواریم با راه اندازی آن یاری حال ورزش بانوان شویم.

وی در خصوص چرایی مطرح در خصوص محل فعالیت های فدارسیون و اینکه هنوز دفتری برای آن نهایی نشده است نیز توضیح داد: وزارت ورزش ساختمان هایی را پیشنهاد داده اما سرپرست فدراسیون هیچیک از آنها را نپذیرفته است. باید در شروع کار با دیگر کشورها مکاتبه داشته باشیم بنابراین باید در فضایی مناسب فعالیت ها انجام گردد. البته اخیراً من و خانم عرب عامری با خانم فرامرزیان نشستی داشتیم تا دفتری در مجموعه انقلاب اختصاص داده گردد. وی قول مساعد در این زمینه داد.

نایب رئیس پیشین فدراسیون بین المللی ورزش زنان در واکنش به این موضوع که فکر نمی کنید روال کار در رابطه با این فدراسیون خیلی کُند پیش می رود؟، گفت: بله؛ قبول دارم. باید سرعت بیشتری به کار دارد. به محض اینکه دفتر کار تعیین گردد، می توانیم کار را شروع کنیم. بعید نیست خانم عرب عامری تا الان رایزنی هایی با دیگر کشورها انجام داده باشد. آنها مدام پیگیر راه اندازی فدراسیون بودند اما به هر حال باید برای این کار در جریان قرار بگیرند به خصوص که برای انتخابات باید افراد متقاضی کاندیدا شوند.

طاهریان با بیان اینکه در احیای فدراسیون و برای ارتباط با دیگر کشورها از وزارت امور خارجه، سفارت ایران در کشورهای مسلمان و سفارتخانه آنها در ایران هم یاری می گیریم، اعلام نمود: من مسئولیتی در فدراسیون ندارم اما به خاطر علاقه، یاری حال خانم عرب عامری هستم.

... و نقدهای که همچنان پابرجاست

به گزارش خبرنگاران، تأخیر در سر و سامان دریافت فدراسیون بین المللی ورزش زنان مسلمان هیچ تأثیری در وضعیت ورزش بانوان ایران و حتی دنیا نخواهد داشت همانطور که طی هشت سال گذشته که فعالیت های این فدراسیون تعطیل شده بود، چنین تأثیری حس نشد کما اینکه طی این مدت بانوان ورزشکار ایران در اولین حضور و اولین مدال آوری در خیلی از میادین و از جمله المپیک را هم رقم زدند.

با این حال مسئولان مربوطه باید جوابگو باشند که دلیل تاخیر در مصوبه آنها چیست؟، مصوبه ای که به خاطر متفاوت شدن شرایط ورزش بانوان نسبت به چند دهه پیش نقدها زیادی به همراه داشت اما تصمیم گیرندگان از آن دفاع کردند با این حال تا به امروز هم قدمی برای آن بر نداشته اند.

euroro.ir: اروپا: سفر به مهد فناوری و میراث دار تمدن باستانی روم و یونان

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

dubairo.ir: دبی: زیباترین شهر حاشیه خلیج فارس و امارات

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 31006

به "سخت پسندی به فدراسیون ورزش زنان رسید، سرپرست هست ساختمان نیست!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سخت پسندی به فدراسیون ورزش زنان رسید، سرپرست هست ساختمان نیست!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید