ذخیره سازی 20 گونه جدید از قدیمی ترین فسیل زنده دنیا در سه استان شمالی

به گزارش مجله سرگرمی، محققان منابع طبیعی مرکز بذر جنگل هیرکانی تصمیم دارند تا 5 سال آینده بذر 20 گونه جدید دیگر از قدیمی ترین فسیل زنده دنیا در سه استان شمالی را جمع آوری نمایند.

ذخیره سازی 20 گونه جدید از قدیمی ترین فسیل زنده دنیا در سه استان شمالی

به گزارش خبرنگار از ، حدود 11 هزار سال از آخرین یخبندان می گذرد ،عصر یخی که موجب از بین رفتن بخشی از جنگل های قدیمی دنیا شد.

داوودی رییس اداره جنگل کاری، پارک ها و ذخیره های جنگی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری گفت: احتمال اینکه این جنگل ها دوباره به دلایلی بر اثر عوامل طبیعی مثل: فوران آتشفشان، سیل، آفت، بیماری، یخبندان و عوامل غیر طبیعی تغییر کاربری دهند، وجود دارد.

وی اضافه کرد: کشور هایی مثل جمهوری آذربایجان و گرجستان مرکزی برای نگهداری از این بذر ها رو ندارند.

رییس اداره جنگل کاری، پارک ها و ذخیره های جنگی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری گفت: با توجه به ظرفیت جنگل های هیرکانی ایران در سسلسله جبال البرز و شرایط آب و هوایی مناسب محققان کشورمان توانستن بزرگترین و تنها مرکز بانک بذر قدیمی فسیل زنده دنیا را در کشورمان راه اندازی نمایند.

راه اندازی مرکز بانک بذر خزری در مازندران

ناصری رییس مرکز بانک بذر خزری با بیان اینکه ایران برای جلوگیری از این حوادث طبیعی احتمالی مرکز بانک بذر خزری را در محمودآباد راه اندازی نموده است، گفت: در این مرکز 160 هکتاری بذر 150 گونه درختان جنگل های شمال کشور نگهداری می گردد.

ناصری گفت: در این باغ بذر از اوایل پاییز تا انتها زمستان با روش جدیدی بذر گیری از درختان بلوط، افرا، شیردار، داغدان، نمندار، شمشاد و سرخدار سه استان شمالی گیلان، مازندران و گلستان انجام می گردد.

ورود سالانه 150 گونه بذر خزری در آزمایشگاه

بذر های جنگل های سه استان شمالی پس از چیدن برای معین کیفیت به آزمایشگاه بانک بذر وارد می گردد.

رضایی متخصص جمع آوری بذر های جنگلی در این مرکز گفت: روش جمع آوری بذر جنگلی با ابزار مخصوص صخره نوردی را از محققان دانمارکی که به این مرکز آمده بودند فرا گرفتند.

وی با بیان اینکه در گذشته جمع آوری بذر با قطع شاخ و برگ درختان جنگلی بوسیله تبر و یا با بستن کفشک به پا بوده است و به درخت متحمل فشار زیادی می شد اضافه کرد: در این روش به شاخه و تنه درختان 40 میلیون ساله خزری آسیبی وارد نمی گردد و بقای درختان و جان فرد حفظ می گردد.

وی گفت: بذر های جنگلی شامل سرو ، کاج، نمدار ،سرخدار ، افرا پلت و شمشاد جمع آوری می گردد.

خانم رضایی مسئول آزمایشگاه تجزیه بذر جنگل هیرکانی گفت: سالانه 100 تا 150 نمونه بذر جمع آوری شده گونه های در حال انقراض جنگل های 40 میلیون ساله هیرکانی جهت معین کیفیت به تنها آزمایشگاه بانک بذر فسیل زنده دنیا وارد می گردد.

وی اضافه کرد: ویژگی های فیزیکی و فیزیولوژیک بذر جنگلی شمال مورد آنالیز و کنترل قرار می کیرد و نتیجه حاصله به واحد های فراوری نهال ابلاغ می گردد.

ناصری گفت:حدود 20 تن بذر در این مرکز سالانه ذخیره و یک تن بذر معادل سه میلیون اصله نهال جنگلی در سطح عرصه های منابع طبیعی استان های شمالی پس از تکثیر کاشته می گردد.

وی اضافه کرد: سالانه یک تن بذر جنگلی شمال جمع آوری شده در این مرکز به ارزش حدود 100 میلیون تومان برای تکثیر و فراوری نهال به بخش خصوصی فروخته می گردد.

احیای جنگل های شمال با فراوری نهال در نهالستان های بخش خصوصی

واحد های اجرایی که همان فراوری نماینده های نهال هستند بذر گونه های بومی جنگل های شمال را در 30 نهالستان پرورش می دهند و سپس برای احیای جنگل در عرصه منابع طبیعی می کارند.

شفیعی زاده فراوری نماینده نهال های جنگلی در آمل گفت:هفته جنگلداری نهالکاری که در ماه اسفندماه است که به بخش خصوصی فراوری می نمایند به ادارات و بخش های خصوصی دیگر شامل سمن خریداری می نمایند و در عرصه های منابع طبیعی کاشته می گردد.

وی اضافه کرد:در این نهالستان گونه های جنگل های شمال که بر اثر حوادث طبیعی و غیر طبیعی تخریب و در حال انقراض هستند پرورش داده می گردد.

شفیعی زاده گفت: عمده گونه های جنگلی پرورش داده شده در این نهالستان شامل داغداغان، نمدار، سرخدار، انجیلی، بلوط، راش، ممرز و شمشاد است.

قابلیت نگهداری بذر های خزری تا نیم قرن

رضایی مسئول انبار ذخیره سازی بانک بذر خزری گفت: نمونه های مقاوم تر بذر درختان جنگلی در این مرکز خزری 50 تا 100 سال قابل نگهداری است.

وی اضافه کرد: زمانی که دچار بحران شویم و بذر نباشد این بذر ها توزیع می گردد و یا زمانی گونه های جنگلی در حال انقراض باشد ،بذر به صورت فریز در مدت طولانی نگهداری می گردد و سپس در عرصه های جنگلی کاشته و احیا می گردد.

،

فراهم شدن زمینه تحقیقات دانشجوی بر دانشجویان دکتری

تنها بانک بذر فسیل زنده دنیا زمینه تحقیق و پژوهش 10 دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری را فراهم نموده است.

دانشجوی دکتری دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه در این مرکز کار های تحقیقاتی جمع آوری بذر انجام می دهم گفت: این مرکز تقریبا تمام جنگل های هیرکانی را پوشش می دهد و در مساحت کم تمامی گونه های جنگلی در این مرکز یافت می گردد.

دانشجوی دکتری رشته اکولوژی علوم جنگل دانشگاه تربیت مدرس نیز گفت: از کارشناسی تا دکتر توانستند در این آزمایشگاه این مرکز تحقیقات روی گونه های نادر مثل سرخدار و شمشاد انجام دهم.

وی اضافه کرد: برای زنده مانی شمارش و جمع آوری بذر و رویشگاه های مهمی که گونه های مهم از نظر ژ نتیکی و تنوع زیستی بالایی دارد به دانشجویان برای انتها نامه دانشگاهی معرفی می نماید.

بانک بذر خزری پشتیبان جنگل کشور های جمهوری آذربایجان و گرجستان

جنگل کشور هایی که همانند ایران جمهوری آذربایجان و گرجستان در عرض جغرافیایی 37 درجه قرار دارند اگر دچار حوادث طبیعی شوند بانک بذر خزری می تواند پشتیبانی برای احیای جنگل هایشان باشد.

محققان منابع طبیعی مرکز بذر جنگل هیرکانی تصمیم دارند تا 5 سال آینده بذر 20 گونه جدید دیگر از قدیمی ترین فسیل زنده دنیا در سه استان شمالی را جمع آوری نمایند و به فراوری انبوه برسانند.

گزارش از آتنا رستمی آله خیلی

آ

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 19985

به "ذخیره سازی 20 گونه جدید از قدیمی ترین فسیل زنده دنیا در سه استان شمالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ذخیره سازی 20 گونه جدید از قدیمی ترین فسیل زنده دنیا در سه استان شمالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید