خون آشام، افسانه ای مرموز یا حقیقتی پنهان

به گزارش مجله سرگرمی، خون آشام و ومپایر | vampire

خون آشام و ومپایر موجودی است که از افسانه های اروپایی نشات گرفته که با تغذیه از موجودات زنده و به طور خاص از خون موجودات تغذیه می نماید. خون آشام ها موجوداتی بوده که هرگز نمی مردند و اغلب در نواحی که زندگی می کردند از خون همسایگان خود تغذیه نموده و یا موجب مرگ آن ها می شدند. آن ها پوششی مانند کفن بر تن داشته و بدن های آن ها اغلب پف نموده با صورت هایی سرخ و چهره ای تاریک بوده اند. به طور قابل توجهی متفاوت از آنچه امروزه به عنوان خون آشام تصویر شده است، این موجودات رنگ پریده از اوایل قرن نوزدهم میلادی نشات گرفته اند. با خبرنگاران همراه باشید تا در مورد حقیقت وجود این موجودات ترسناک بدانیم.

خون آشام، افسانه ای مرموز یا حقیقتی پنهان

تاریخچه خون آشام و ومپایر

  1. احتمالا معروفترین خون آشام در تمام دوران ها دراکولا می باشد که از او نقل شده خون زندگی است.
  2. یکی از راه های احتمالی برای جلوگیری از ومپایرها این است که دانه هایی را پرتاب کنیم یا اینکه یک تور ماهیگیری را از پنجره آویزان نمایید. خون آشام ها درون تور گیر افتاده و یا اینکه معطل دانه ها خواهند شد تا زمانی که خورشید طلوع نماید.
  3. قطعات سنگی تاریخی به نام دولمن (dolmens) بر روی مقبره های مردگان در شمال غربی اروپا کشف شده است. دیرینه شناسان بر این باور هستند که این سنگ ها باعث می شده تا مانع از بالا رفتن خون آشام ها از گورها شوند.
  4. یک بیماری نادری به نام پورفیریا (porphyria) وجود داشته که به بیماری خون آشام یا دراکولا نیز شناخته می شود. این بیماری علائمی مانند حساسیت شدید به نور خورشید و خارش داشته و در موارد شدید ممکن است دندان ها به رنگ قرمز مایل به قهوه ای تبدیل شود. این کونه بیماران در نهایت دیوانه خواهند شد.

حقایقی در مورد افرادی که خون آشام و ومپایر بوده اند

  1. افسانه های خون آشام ممکن است بر اساس ولاد والاشیا (Vlad of Walachia) که با نام ولاد امپالر (Vlad the Impaler) نیز شناخته می شود باشد. او که در بین سال های 1431 تا 1476 زندگی می نموده است عادت داشته تا کلاه ها را بر سر مردم میخ نموده، پوست افراد را زنده زنده کنده و آن ها را بر روی چوب های عمودی میخ کوب نماید. علاوه بر این ها او علاقه مند بود تا نان را درون خون دشمنان خود فرو نموده و سپس آن را بخورد. نام او ولاد (Vlad) به معنی فرزند اژدها یا دراکولا است که به عنوان دراکولای تاریخی شناخته می شود. اگرچه که او در سال 1476 به قتل رسیده اما آرامگاه او خالی است.
  2. اختلالات پزشکی وجود دارند که در آن ها افراد به خون آشام بودن متهم می شوند. از جمله ان ها هماتودیپسیا (haematodipsia) که احساس تشنگی برای خون بوده و همرالوپیا (hemeralopia) یا روز کوری می باشد. کم خونی یا آنمی (Anemia) اغلب به اشتباه نشانه ای از حمله یک خون آشام در نظر گرفته می شده است.
  3. یکی از معروفترین خون آشام های واقعی کاترین الیزابت نام داشت که بین سال های 1560 تا 1614 زندگی می نموده است. او گوشت دختران را گاز گرفته و در حالی که آن ها را شکنجه می داد، برای حفظ زیبایی خود در خون آن ها حمام می کرد. جالب است بدانید که او به معنای واقعی یک زن زیبا به شمار می رفت.

افسانه هایی در مورد خون آشام و ومپایر

  1. یکی دیگر از اولین گزارش ها از خون آشام ها به سومریان و بابلی های باستانی و در حدود 4 هزار سال پیش باز می شود. این نوشته ها اکیمو یا ادیمو (ekimmu) را توصیف می نماید. این موجود نوعی روح یا شیطان بوده که به خوبی دفن نشده و به عنوان موجودی انتقام جو به زندگی بازگشته است.
  2. بر اساس متن مصری پرتم هرو (Pert em Hru) یا همان کتاب مصری در مورد مرگ، اگر یکی از پنج بخش روح پیشنهاد خاصی دریافت نکند، او برای برطرف نیازهای تغذیه ای خود شامل خوردن خون از آرامگاهش خارج خواهد شد. علاوه بر این الهه مصری به نام سکمت (Sekhmet) به خوردن خون شناخته شده است. از سوی دیگر الهه باستانی کالیوف (Kaliof) هند نیز تمایل بسیاری برای خوردن خون داشته است.
  3. بسیاری از محققان بر این باور هستند که کلمه ومپایر یا خون آشام از کلمه vampir مجارستانی یا کلمه های upior و upper و upyr در زبان ترکی به معنی جادوگر گرفته شده است. بعضی دیگر معتقدند که این از یک کلمه یونانی به نام nosophoros به معنی حامل طاعون آمده است. همچنین ممکن است از کامه Bamiiup در زبان صربستانی یا Serbo-Crotian pirati گرفته شده باشد. اصطلاحات بسیار زیادی برای ومپایر در سراسر فرهنگ ها وجود داشته که نشان می دهد این ذهنیت تا چه میزان در آگاهی انسان ها نفوذ نموده است.

تفاوت های خون آشام و ومپایر با سایر موجودات

  1. خون اشام های چینی به چیانگ شی (chiang shih) مشهور بوده و دارای چشم های قرمز و پنجه های کشیده می باشد. گفته شده که آن ها می توانند به زنان حمله کنند. زمانی که آن ها قوی تر شوند توانایی پرواز را بدست آورده، موهای سفید بلند داشته و به گرگ تبدیل می شوند.
  2. با توجه به اینکه خون آشام ها و زامبی ها هر دو در گروه ارواح دسته بندی می شوند اما بر اساس اسطوره ای که ظاهر شده اند بین آن ها تفاوت های بسیاری وجود دارد. به عنوان مثال زامبی ها دارای IQ پایین تری نسبت به خون آشام بوده و ترجیح می دهند از مغز و گوشت تغذیه کنند. آن ها در آیینه قابل مشاهده بوده و با عضلاتی پوسیده حرکت می کنند. زامبی ها می توانند وارد کلیسا شده و لزوما از آتش و نور خورشید نمی ترسند.
  3. یک خون اشام تحت کنترل دنیای حیوانات بوده و می تواند به یک خفاش، موش، جغد، گوزن، روباه یا گرگ تبدیل شود.
  4. در سال 2009 جمجمه یک زن متعلق به قرن شانزدهم با سنگی که در دهان آن قرار گرفته بود در نزدیکی بقایای قربانیان طاعون یافت شد. در آن دوران غیر معمول نبود که یک سنگ را در درون دهان یک خون آشام قرار داده تا از خوردن بدن دیگر قربانیان طاعون جلوگیری کنند. در سراسر اروپا خون آشام های زن را مقصر اصلی گسترش طاعون می دانستند.
  5. بر اساس افسانه های مختلف اگر کسی توسط یک خون اشام گاز گرفته شود، او باید خاکستر یک ومپایر را بخورد. همچنین برای جلوگیری از حمله می بایست نان را به همراه خون ومپایر بخورید.

روش های جلوگیری و از بین بردن خون آشام و ومپایر

  1. قبل از مسیحیت روش های بازدارندگی خون آشام ها عبارت بودند از سیر، شاخه های زالزالک، پراکندگی بذر، آتش روشن کردن، نمک، کلاغ و همچنین دفن یک خون آشام مشکوک. در گذشته غیرمعمول بود که یک جسد رو به پایین دفن شده تا به صورت اشتباهی چرخیده و در زمین گم شود.
  2. پس از ظهور مسیحیت روش های بازدارندگی خون آشام ها شامل آب مقدس و صلیب بوده است. البته که این روش ها معمولا برای ومپایرها بوده و اثر بخشی آن بستگی به اعتقادات فرد می باشد.
  3. اینکه نور خورشید باعث از بین رفتن خون آشام ها می شود به نظر ایده ای جدید می باشد. احتمالا این تفکر توسط دولت آمریکا در دهه 1950 و برای مقابله با جنگجویان چریکی و خرافاتی فیلیپین ایجاد شده است. بر اساس رمان محبوب ان رایس (Ann Rice) و همچنین خون آشام های دیگری مانند لورد روژن و وارنی، همگی آن ها قادر به حرکت در طول روز بوده اند.
  4. حمله های عصبی و زخم های بدن در اواسط قرن هجدهم باعث شد تا به طور فراگیری در اروپا حاکمان قوانینی را برای کشتن خون آشام ها قرار دهند. در بعضی از مناطق این شرایط عصبی منجر به اعدام های عمومی افرادی شد که به خون اشام بودند آن ها مشکوک بودند.
  5. در حالی که خوردن خون به تنهایی نمی تواند ویژگی یک خون آشام باشد، در بعضی از فرهنگ ها نوشیدن خون باعث می شود تا ومپایر بتواند قدرت قربانی خود را به دست آورده و یا تبدیل به یک حیوان شود. رنگ قرمز در بسیاری از مراسم های ومپایرها نقش اساسی را ایفا می کنند.

خرافاتی در مورد خون آشام و ومپایر

  1. بعضی از مناطق در بالکان معتقد بوده که میوه هایی مانند کدو تنبل و هندوانه اگر بیش از 10 روز باقی بمانند تبدیل به خون آشام خواهد شد. در صورتی که در پوست میوه قطره خون دیده شود آن میوه به ومپایر تبدیل شده است.
  2. محبوب ترین خون اشام در داستان های بچگانه در سال های اخیر Bunnicula بوده است. این یک خرگوش کوچک بوده که زندگی شادی داشته و به وسیله خوردن گیاهان زندگی می نماید.
  3. بعضی از مورخان استدلال می کنند که پرنس چارلز به طور مستقیم از ولاد ایمپالر بوده و پسر ولاد دراکولا می باشد.
  4. در اواخر قرن بیستم بیش از 300 فیلم در مورد خون آشام ها ساخته شده که بیش از 100 مورد از آن ها در مورد دراکولا بوده است. علاوه بر این بیش از هزار رمان در مورد ومپایرها در طول 25 سال اخیر منتشر شده است.
  5. در بعضی افسانه ها خون آشام ها می توانند ازدواج نموده و به شهرهای دیگری بروند که در آنجا شغل های مناسبی مانند قصابی و ارایشگری را انجام دهند.

منبع: www.factretriever.com

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: الی گشت
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 36581

به "خون آشام، افسانه ای مرموز یا حقیقتی پنهان" امتیاز دهید

5 کاربر به "خون آشام، افسانه ای مرموز یا حقیقتی پنهان" امتیاز داده اند | 4.4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خون آشام، افسانه ای مرموز یا حقیقتی پنهان"

1 دیدگاه

vampgirl 29 آبان 1399

سلام اطلاعات شما در مورد ویژگی هی یک خون اشام واقعی توی همین دنیای خودمون کاملا غلطه...اینکه میتونه به حیوونای تبدیل بشه یا اینکه چشماش قرمزه چرت و پرته ...درسته چشمای روشنی دارن اونم بخاطر فشاریه که مغز روی عنبیه میاره که باعث میشه خون توش جمع بشه و رنگ چشما روشن تر بشه که این بخاطر بیماریشه....من یه بیماری نادر دارم که پیش دکترای زیادی رفتم ولی هیچکدوم نتونستن تشخیص بدن...ولی یکی از اونا که الان دکترم هستن دارن ازمایش میکنن احتمال زیاد بیماری من هماتودیپسیا هستش...این بیماری دلایل علمی داره...لطفا یکم بیشتر تحقیق و تجزیه و تحلیل کنید بعد متن بزارید هرچند این بیماری ها معمولا محرمانه حساب میشن اما با یکم تحقیق و تفکر بیشتر خیلی چیز هارو میشه ازش فهمید

پاسخ به vampgirl
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید