جوانان، فراموش شده امروز انتخابات

به گزارش مجله سرگرمی، نقش کلیدی جوانی که موتور محرکه یک جامعه است، در میان هشتگ ها و کنش های اجتماعی و سیاسی در آستانه انتخابات مجلس کجاست؟

جوانان، فراموش شده امروز انتخابات

گروه دانشگاه خبرنگاران، میلاد نیازی؛* در میان کانال های مختلف، پیگیر اخبار انتخابات بودم. کاندیدا هایی که تایید صلاحیت شده اند، افرادی که در رفت و آمد هستند تا به عرصه انتخابات برگردند و ...

در این میان هشتگ و عبارات جالبی را می دیدم؛ کاندیدایی از نسل جوان، جوان گرایی، به جوانان اعتماد کنیم و گام دوم انقلاب و بسیاری عبارت های دیگر.

با خودم گفتم کجاست نقش کلیدی جوانی که موتور محرکه یک جامعه است؟ کجا هستند جوانانی مثل دیقما سردار و شهید دیالمه و سردار کوهستانی و... که حماسه ها خلق کردند؟ چرا تاثیر شور و هیجان جوانی همراه با آزادی و رهایی از تماسلات نفسانی و وجود آرمانگرایی را نمی بینیم؟

آری، ما چشم بر خودمان بستیم و حتی از کوری خود شکایت هم نداریم. این خود ما هستیم که خودمان را فراموش نموده ایم و اگر امروز به پا نخیزیم قطعا فردا با سر به زمین خواهیم خورد.

این خود ما هستیم که باید هویت و جایگاهمان را بازخوانی نموده و بازیابیم. باید روح جوانی را در خود احیا کنیم، زیرا که موجیم و آسودگی ما عدم ماست. باید خودمان را به خودمان اثبات کنیم.

آینده این خاک، آینده فرزندان ما و نسل های بعدی، چه بخواهیم چه نخواهیم به دستان ما رقم خواهد خورد؛ و قضاوت خواهیم شد، هم در محضر خدا و هم در محضر تاریخ.

اما وظیفه ما چیست؟ راهبرد ما چه باید باشد؟ آنچه به نظر نویسنده می رسد، راهبرد امروز ما باید اولا تحقق مشارکت حداکثری دوما تغییر زمین بازی و قوانین آن باشد.

راهبرد اول: تحقق مشارکت حداکثری

طبیعتا نظام جمهوری اسلامی، متکی به مردم بوده و این مردم هستند که سرنوشت خود را طبق سنت الهی (ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا بانفسهم) معین می نمایند. این انتخاب و تاثیر، حق اولیه و ذاتی هر انسانی است علاوه بر اینکه برای ما مسلمانان بار دینی نیز دارد. مشارکت حداکثری علاوه بر مسائل گفته شده، باعث ضریب اعتماد بیشتر نظام و قدرت عملکرد بالا برای مسئولین منطقه خواهد بود. در واقع باعث ارتقای ارتباط مردم و نظام و پیشرفت بیشتر منطقه خواهد شد.

راهبرد دوم: تغییر زمین بازی و قوانین آن

در دوران حاضر، بر خلاف سایر گروه ها و جریان های موجود، وظیفه ما، نه معین و تکلیف برای مردم و نه توصیه و تشویق بلکه تبیین و روشنگری است.

امروز وظیفه توده جوانان علی الخصوص جوانان متعهد و نخبه، نه معین اسامی و کاندیدای اصلح (به عنوان قدم اول)، بلکه معین ملاک های صلاحیت و کارآمدی و راه های راستی آزمایی آن ها است.

کار ما ماهی و لقمه آماده دادن نیست که این باعث ایجاد رانت و دلالی و تعصب ورزی خواهد شد. بلکه وظیفه ما یاد دادن ماهیگیری است، دادن چراغ بصیرت است، دادن قدرت انتخاب آگاهانه به مردم است. کار ما تحقق مردم سالاری دینی به معنای حقیقی کلمه است. ما باید مردم را از وابستگی در انتخاب و تشخیص برهانیم و این فقط از ما جوانان بر میاید، زیرا که ذات روح ما آزاد است و چموش.

اما لازمه تغییر زمین بازی، معین زمین بازی جدید و قوانین آن است. قواعد و قوانین بازی را ما معین خواهیم کرد البته بر اساس اصول روشن دینی و معارف انقلابی و جهادی در این صورت دیگر مهم نیس چه کسی بازیگر است. هر کسی باشد مجبور است بازی ما را به پیش ببرد و از قواعد ما پیروی کند. دیگر مجبور است حتی برای ادامه حیات و زیست خود نیز شده، از اصول و قوانین ما تغذیه کند.

باید جریان جامعه را برای مطالبه و عمل کردن این قوانین جهت دهی کنیم. باید فضا را جوری مهندسی کنیم که هر کاندیدایی، از هوای ما تنفس کند و اینگونه است که پیشرفت حاصل خواهد شد، خدمت حقیقی اتفاق خواهد افتاد.

باید به خودمان بقبولانیم که ما جوانان، موذنین جامعه هستیم و امروز باید آنچنان با صدایی رسا و بلند فضای عمومی جامعه را لبریز از اذان مطالبه گری و فریاد عدالت خواهی و کارآمدی کنیم که حتی منافقان نیز جرئت جا ماندن از اقامه نماز خدمت و جهاد را نداشته باشند.

آن چنان باید موج گفتمانی ایجاد کنیم که همه بدانند و هوشیار باشند که مجلس بر خلاف اسمش، فقط محل جلوس و نشستن نیست بلکه محل قیام هست. مجلس فقط محل نطق خالی نیست بلکه محل عمل و جهاد است.

آری باید کاری کنیم که تشنگان قدرت و ثروت، اگر از خدا نترسیدند از زبان تند و برنده ما و از چشمان بینا و بیدار ما بترسند.

همه بدانند که انتخابات دیگر فقط 2 اسفند نیست بلکه کل طول 4 سال نمایندگی خواهد بود.

بدانند که دیگر وعده هایشان فقط برای تبلیغات نیست بلکه جوابگو خواهند بود و اگر نشدند ما آن ها را جوابگو خواهیم کرد.

باید راه رسیدن به جایگاه سبز بهارستان را آنچنان سخت کنیم تا که عیار کاندیدا ها تعیین گردد و دیوث های سیاسی عطای این جایگاه را بر لقایش ببخشند و فقط خادمان حقیقی مردم به بهارستان راه پیدا نمایند. زیرا که از قدیم گفته اند، پیشگیری بهتر از درمان است. اما راه حل های عملیاتی چیست؟

میلاد نیازی، فعال دانشجویی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گلستان

انتشار یادداشت های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط خبرنگاران نیست و صرفاً منعکس نماینده نظرات گروه ها و فعالین دانشجویی است

انتشار یادداشت های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط خبرنگاران نیست و صرفاً منعکس نماینده نظرات گروه ها و فعالین دانشجویی است

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 68593

به "جوانان، فراموش شده امروز انتخابات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جوانان، فراموش شده امروز انتخابات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید