کوشش وزیر خارجه آلمان برای تنش زدایی از مناسبات برلین- مسکو

به گزارش مجله سرگرمی، وزیر خارجه آلمان از حضور خود و همتای روسی اش در مجمع مذاکرات سنت پترزبورگ برای اولین بار بعد از آغاز بحران اوکراین به منظور تنش زدایی از روابط دو کشور اطلاع داد.

کوشش وزیر خارجه آلمان برای تنش زدایی از مناسبات برلین- مسکو

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از نشریه فوکوس آلمان، هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان برای تنش زدایی بین آلمان و روسیه کوشش می نماید.

از سال 2013 نمایندگان بلند پایه آلمان و روسیه از مجمع تبادل نظرهای سنت پترزبورگ دور مانده و در این مذاکرات شرکت ننموده اند. حالا وزرای امور خارجه روسیه و آلمان در این مذاکرات شرکت می نمایند. کارشناسان این را به عنوان علامت تنش زدایی بین طرفین می بینند.

بلافاصله قبل از آغاز تبادل نظرهای سنت پترزبورگ، هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان بر اهمیت این مذاکرات مداوم با روسیه تاکید نموده و امروز (پنج شنبه) در سخنانی گفت که بدون مسکو ما نمی توانیم به مسائل فوری سیاست جهانی پاسخ دهیم و صلح پایدار در اروپا تنها زمانی به دست می آید که ما با هم همکاری کنیم.

وی در ادامه سخنانش توضیح داد از این رو این خوب است که در تبادل نظرهای سنت پترزبورگ، با همتای آلمانی خود سرگئی لاوروف دیدار کنم.

مجمع تبادل نظرهای سنت پترزبورگ روزهای پنج شنبه و آدینه در شهر بن آلمان برگزار می گردد. در اولین روز این مذاکرات لاوروف و هایکو ماس با هم دیدار خواهند کرد. به این تریب برای اولین بار بعد از آغاز بحران اوکراین دو وزیر امور خارجه در این تبادل نظرها حضور خواهند داشت. این دو مقام آلمانی و روسی قبل از آغاز این مجمع مذاکرات دو جانبه ای را با هم انجام دادند.

ماس بیان کرد که وی می خواهد با لاوروف درباره حفظ برجام، آینده کنترل تسلیحات و شرایط در شرق اوکراین تبادل نظر کند. وی بر لزوم ایفای نقش سازنده مسکو برای حل بحران اوکراین تاکید نمود.

حدود 5 سال است که در شرق اوکراین جدایی طلبان هوادار روسیه و نیروهای دولتی اوکراین با هم مبارزه می نمایند. از زمان روی کار آمدن رئیس جمهور جدید اوکراین این امیدواری ایجاد شده است که روند صلح دوباره در پیش گرفته گردد.

مجمع تبادل نظرهای سنت پترزبورگ در سال 2001 توسط رئیس جمهور وقت روسیه و گرهارد شرودر ، صدر اعظم وقت آلمان تاسیس شد و از آن موقع هر ساله برگزار می گردد. در سال 2012 ولادیمیر پوتین و آنگلا مرکل برای آخرین بار به عنوان دو نماینده بلند پایه در این مجمع تبادل نظرها شرکت کردند. این که حالا دو وزیر امور خارجه در این تبادل نظرها شرکت می نمایند به عنوان علامتی برای تنش زدایی مناسبات دیده می گردد.

یکی از موضوعات مذاکرات سنت پترزبورگ همچنین سیاست انرژی روسیه و آلمان با توجه به سیاست دفاعی دو کشور است. این دو کشور از جمله روی پروژه خط لوله انتقال گاز نورداستریم 2 کار می نمایند.

به گفته لاوروف این پروژه بر اساس برنامه های مقرر پیش می رود. وی در تبادل نظریی با یک رسانه آلمانی تاکید نمود که تقریبا 60 درصد کل این پروژه صورت گرفته است.

وزیر امور خارجه روسیه تاکید نمود که به وسیله این خط لوله انتقال گاز، این مسئله ممکن می گردد که گاز ضروری برای کشورهای اروپایی از منابع گازی در شمال روسیه در کوتاهترین جهت تامین گردد. هم زمان وی انتقادها به این پروژه گازی را رد نموده و کوشش های سخت بعضی طرف ها برای سنگ اندازی بر سر راه این پروژه را عجیب و غریب دانست.

آمریکا و بسیاری کشورهای عضو اتحادیه اروپا به این پروژه گازی به دلیل اینکه اروپا را وابسته به گاز روسیه می نماید انتقاد وارد می نمایند. ایالات متحده همچنین کشورهای شرکت نماینده در این پروژه گازی را به تصویب تحریم ها و مجازات هایی از طرف واشنگتن تهدید نموده است. البته دولت آلمان موافق این پروژه است.

پروژه گازی نورد استریم 2 یک پروژه مشترک بین شرکت های روسی و اروپایی است که به رهبری شرگت گازپروم روسیه انجام می گردد. این پروژه مدت طولانی است که به خاری در چشم آمریکا تبدیل شده است چرا که واشنگتن می خواهد گاز مایع خود را به اروپا بفروشد و این پروژه مانعی بر سر راه این مبادله تجاری است.

نورد استریم2 جریان انتقال گاز روسیه از جنوب سنت پترزبورگ تا سواحل آلمان از جهت دریای بالتیک است. این پروژه در صورت تکمیل می تواند سالانه 55 میلیارد مترمکعب گاز را به اروپا ارسال کند که در مجموع نورد استریم و نورد استریم2 سالانه 110 میلیارد مترمکعب گاز را به اروپا صادر می نماید.

جریان نورد استریم از اوکراین عبور نمی نماید و این از موضوعاتی است که ایالات متحده و بعضی کشورهای اروپایی بسیار بر آن تأکید می نمایند. این کشورها می گویند که روسیه کوشش می نماید تا با تکمیل پروژه نورد استریم، درآمد اوکراین از این بخش را کاهش دهد، چراکه بخش عمده درآمد اوکراین، از خطوط انتقال گاز روسیه به اروپا تأمین می گردد.

طول خط لوله نورد استریم حدود 1200 کیلومتر است که تاکنون درصد قابل توجهی از پروژه صورت گرفته است. البته در طراحی نورد استریم ابزارهای انتقال دیگری وجود دارد که پروژه را تکمیل می نماید. با این حال 49 درصد سهام این پروژه در اختیار اروپاییان است و آنها منافع مهمی را در این خصوص طراحی نموده اند که این بر به هم پیوستگی منافع روسیه و کشورهای اروپایی درگیر در این پروژه می افزاید.

در این میان ماه هاست که حملات آمریکا به ساخت این پروژه گازی مناسبات آلمان-آمریکا را خدشه دار نموده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 32697

به "کوشش وزیر خارجه آلمان برای تنش زدایی از مناسبات برلین- مسکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش وزیر خارجه آلمان برای تنش زدایی از مناسبات برلین- مسکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید