انواع عطر و ادکلن

به گزارش مجله سرگرمی، انواع عطر تنها در اندازه غلظت عصاره های روغنی معطر در حلال آن متفاوت نیستند. شدت و ماندگاری عطر بر اساس غلظت، شدت و طول عمر ترکیبات معطر (اسانس طبیعی / روغن عطر) مورد استفاده در آن می باشد. هر قدر درصد ترکیبات معطر افزایش می یابد، شدت و ماندگاری آن هم زیادتر می گردد.

انواع عطر و ادکلن

باید اعتراف کرد انتخاب یک رایحه خاص کار چندان ساده ای نیست و داشتن اطلاعات به شما یاری می نماید تا با آگاهی بیشتری سراغ خرید عطر و ادکلن بروید. به همین خاطر عطر لیلیوم در این مقاله بیان میکند این عطر ها چه فرقی با هم دارند.

انواع عطر

انواع عطر بر اساس غلظت ماده معطر

پرفیوم (Parfum)

این نوع عطر که با اسامی دیگری همانند اکستریت دوپرفیوم (Extrait de Parfum) یا عطر خالص هم شناخته می گردد، بیشترین اندازه غلظت را دارد. غلظت عطر در پرفیوم بین 15 تا 40 درصد است؛ با این حال، غلظت بسیاری از پرفیوم ها بین 20 تا 30 درصد است.

پرفیوم در میان تمام انواع عطر دوام بیشتری دارد و معمولاً بیش از 8 ساعت روی لباس یا بدن، رایحه خوش متصاعد می نماید. بعلاوه پرفیوم به دلیل غلظت بالا، گران ترین نوع عطر هم محسوب می گردد. افرادی که پوست حساس دارند بهتر است از پرفیوم استفاده نمایند

ادوپرفیوم (Eau de Parfum)

بعد از پرفیوم، ادوپرفیوم (EDP) بیشترین اندازه غلظت را دارد. غلظت این نوع از عطرها، بین 15 تا 20 درصد است.

ادوپرفیوم ها به طور میانگین بین 4 تا 5 ساعت دوام دارند و از نظر قیمت، از پرفیوم مقرون به صرفه تر بوده و حاوی الکل بیشتری هستند. این نوع عطر که رایج ترین نوع موجود در بازار بوده، مناسب استفاده تمامی افراد برای مجالس رسمی و مهمانی های شبانه است.

ادوتویلت یا ادوتوالت (Eau de Toilette)

واژه ادوتویلت که از زبان فرانسوی گرفته شده است، معنای آماده شدن دارد. غلظت عطر در ادوتویلت بین 5 تا 15 درصد است و قیمت آن نسبت به ادوپرفیوم کمتر است.

EDTها که از محبوب ترین عطرهای بازار به تعداد می فرایند پس از استفاده، بین 2 تا 3 ساعت دوام دارند و مناسب برای مصارف روزانه است.

ادکلن (Eau de Cologne)

غلظت عطر در ادکلن (EDC) بسیار کمتر از سایر عطرهای اسم شده است و بین 2 تا 4 درصد روغن عطر دارد و حاوی مقادیر بسیار زیادی الکل است.

با اینکه قیمت ادکلن در مقایسه با سایر عطرها مقرون به صرفه تر است، اما رایحه آن معمولا بیشتر از 2 ساعت دوام دارد. ادکلن ها معمولاً در شیشه های عظیم عرضه می شوند. در قدیم به عصاره گیاهان و مرکبات، ادکلن گفته می شده است.

اوفرش (Eau Fraiche)

ماندگاری اوفرایش مشابه ادکلن است و رایحه آن معمولاً تا 2 ساعت دوام دارد، اما غلظت آن معمولاً از ادکلن کمتر بوده و بین 1 تا 3 درصد است.

اگر چه اوفرش غلظت اندک دارد، اما حاوی مقادیر بالای الکل هم نمی باشد، بلکه در این محصول آب جایگزین الکل شده است.

عطرها با غلظت های مختلف، قیمت های متنوعی دارند، بنابراین بهتر است پیش از اقدام به خرید عطرو ادکلن از لیلیوم از انواع موجود آن اطلاع حاصل کنید.

انواع عطر

انواع عطر هنگام خرید عطر و ادکلن

شاید بارها پیش آمده که موقع خرید عطر و ادکلن درخواست کردید مثلاً بوی شیرین نمی خواهید ولی فروشنده باز عطری با بوی تلخ به شما ارائه نموده، و حتما بارها رخ داده که فردی در پی عطری با بوی تلخ بوده و پس از معرفی چندین عطر متوجه میشویم که در اصل در پی بوی خنک و تند بوده و این دو اصلا به یکدیگر ارتباطی نداشته اند.

آگاهی داشتن از انواع عطرها و گروههای بویایی به شما یاری خواهد نمود که عطر دلخواهتان را سریع تر و دقیقتر پیدا کنید. برای مثال وقتی فروشنده عطر محصولات تازه را به شما معرفی می نماید ، از نوع دسته بندی آن می توانید متوجه شوید آیا این عطر مورد علاقه شما خواهد بود یا نه ؟ و جالب تر اینکه از روی رایحه عطرها به راحتی خواهید توانست تا حدود قابل توجهی یک ایده کلی در خصوص تیپ شخصیتی افراد بدست آورید.

اغلب اوقات دسته بندی هایی که به صورت عمومی ارائه میشوند اینگونه است: گرم ، خنک ، تند ، ملایم ، شیرین ، تلخ . در واقع به صورت صحیح و علمی گروههای بویایی اینها هستند:

انواع عطر بر اساس گروه بویایی:

  • آروماتیک (Aromatic)
  • چایپره (Chypre)
  • مرکبات (Citrus)
  • میوه ای(Fruity)
  • گل دار (Floral)
  • چرمی (Leather)
  • شرقی (Oriental)
  • چوبی (Woody)

اینها دسته بندی های اصلی هستند ، مطلبی که شاید جز در عطر فروشی های حرفه ای تا به حال به در کمتر جایی شنیده باشید . البته گفتنی است که بسیاری از فروشنده ها هم این دسته بندی ها رو نمی شناسند.

انواع عطر

شرقی (Oriental) :

گروه یا خانواده بویایی رایحه های شرقی یا (اورینتال)Oriental. این گروه در اروپا و آمریکا هواداران بسیاری دارد، دلیل آن هم به کار بردن ترکیب ادویه ها در این عطرهاست که تا حدودی باعث می گردد این گروه از عطرها در آن منطقه هواداران بیشتری داشته باشند.

یکی از مواد اصلی ای که در رایحه های شرقی به کار می رود، عنبر سائل میباشد. از ویژگی های اصلی این ماده رایحه شیرین ، با بویی از خاک و پودری است. عطرهای این دسته گرم و بسیار مردانه و قوی هستند و غالباً از مواد سکر آور و پرقوتی مثل مشک ، وانیل ، صمغ و چوب های نامتعارف تشکیل شده اند . این مواد با گل ها و ادویه های نامتعارف ترکیب می شوند و بر همین اساس به چندین زیر گروه با سبک بوهای مختلف تقسیم می شوند، که در این مطلب فقط ، زیر گروه های مردانه رو توضیح خواهیم داد.

آروماتیک (Aromatic):

گروه بویایی (آروماتیک)Aromatic با تلفظ صحیح اَر ِمَتیک یکی از کلماتی ست که در توصیف عطرها کاربرد بسیار زیادی دارد. ممکن است بارها این سوال پیش آمده باشد که ارمتیک (آروماتیک) به چه معناست؟ این گروه دارای چه رایحه ای بوده و ترکیبات آن چیست؟ این واژه به معنای معطر ، خوشبو یا گیاه خوشبو می باشد و علاوه بر توصیف رایحه ، گروهی بویایی را هم در عطرها به خود اختصاص داده است.

اما اجازه بدهید در خصوص آن دسته عطرهایی که درای رایحه های آروماتیک میباشند بیشتر صحبت کنیم. رایحه های آروماتیک اغلب از ترکیب مریم گلی ، رزماری ، زیره سبز ، اسطوخودوس، و دیگر گیاهانی که بوی تند علف گون دارند ، ساخته می شوند . رایحه های آروماتیک اغلب با رایحه مرکبات و رایحه های تند ترکیب می شوند . ترکیبات آروماتیک از عطرهای رایج برای عطرهای مردانه به تعداد می فرایند .

رزماری ، زیره و اسطوخودوس گیاهانی هستند که در اطرافمان اغلب دیده ایم و می دانیم چه رایحه ای دارند. از آنجایی که نام بردن اسامی گیاهان به کار رفته در عطرها یاری زیادی به تشخیص نوع دسته بندی آنها نمیکند ، سعی کردیم رایحه و حالاتی رو که فراوری می نمایند را برای شما توضیح دهیم و از عطرها مثال بزنیم.

چرم (Leather):

گروه بویایی چرم(Leather) از منابع طبیعی و حیوانی و گاهاً به شیوه صنعتی بدست می آید؛ هر چند به صورت رسمی هیچ زیر گروهی برای این گروه بویایی تعریف نشده ولی به دلیل بدست آوردن ترکیبی خوشایند آن را با دیگر نت ها مانند نت گل یا میوه های مختلف؛ مشک؛ نت های دودی و دیگر منابع حیوانی و گیاهی و چوبهای مختلف ترکیب می نمایند تا به یک رایحه غنی و هیجان انگیز برسند. عطرهای این گروه به دلیل تلخی و رایحه خاصی که دارند اغلب مردانه هستند.

عطرهای چرمی برندهای مختلف، مخصوصا برندهایی که در صنعت چرم کار می نمایند بسیار پیروز بوده اند و در بسیاری از موارد موجب بهبود شخصیت برند شده اند. یکی از برترین مثال ها برند هرمس است زیرا این برند در ابتدا یک کارگاه فراوری لوازم چرمی مخصوص سوارکاران بود و پس از آن شرکت تصمیم گرفت کیف های زنانه و لوازم چرمی را برای آقایان و خانم ها فراوری کند. عطرهای چرمی این برند دقیقا رایحه چرم محصولات هرمس را دارند.

از نظر تاریخی رایحه چرم یکی از نخستین روایح در عطرسازی است و در صنعت عطر سازی به قرن 16 بر می گرده. ریشه این رایحه از عطرسازانی آغاز می گردد که دستکش های چرمی را برای اشراف می ساختند.

نخستین عطر چرمی که در تاریخ ثبت شده را برند سلطنتی کرید(Creed) که در آن موقع فراوری نماینده دستکش چرمی بود فراوری نموده ؛ این عطر به وسیله پادشاه وقت انگلستان شاه جرج سوم که رایحه دستکش چرمی را دوست داشت، استفاده می شد.James Creed که اولین نسل از کرید است سازنده دستکشهای جرج سوم بود. او به درخواست شاه عطر ادکلنCreed Royal English Leather را فراوری کرد.

چوبی(Woody):

گروه یا خانواده بویایی رایحه Woody یا گروه بویایی چوبی. این روزها سرمایه گذاری های اغلب کمپانی های عطرسازی برای فراوری عطر مردانه ، به اندازه زیادی روی گروه رایحه های چوبی متمرکز شده است. عطرهایی که در فراوری آنها و به ویژه در نت میانی از اسانس انواع چوبها استفاده شده و بویی از چوب درختان می دهند و دلیل این کار جاذبه بسیاری بود که این گروه بویایی برای خانم ها داشت !

عطرهایی که در این دسته قرار می گیرند به هنگام استشمام بوی چوبهای معطر از اونها متصاعد می گردد . اسانس چوبهای بسیاری هستند که در صنعت عطرسازی به کار می فرایند مثل اسانس چوب اسرارآمیز صندل ، چوب خشک و تند سرو و وتیور و . . .عطرهای این گروه اغلب ، گرم ، تند و بسیار مردانه هستند و همانطور که گفته شد برای خانم ها مجذوب کننده است.

گُلدار یا گُلی(Floral):

همانطور که از نام این گروه معین است؛ نت گلهای مختلف پایه و اساس تشکیل دهنده عطرهای این گروه هستند. رایحه گل ها به خاطر حس ملایم و طبیعی خود، هواداران زیادی بین خانم ها دارند و تقریبا همه عطرهای این گروه زنانه و یا مردانه/زنانه هستند.گل بنفشه، گل زنبق و گل رز در عطرهای مردانه کاربرد زیادی دارند، ولی نت سایر گل ها در عطرهای زنانه استفاده می شوند و به ندرت در عطرهای مردانه دیده می شوند.

عطرهای این گروه بویایی با ترکیب نت های مختلف به شش زیر گروه تقسیم می شوند:

چایپر یا چیپره(Chypre):

چایپر در زبان فرانسوی به معنی قبرس است. قبرس کشوری جزیره ای در شرق دریای مدیترانه است و آب و هوای شرجی و به اصطلاح مدیترانه ای دارد؛ به همین خاطر می توان آن را گروه بویایی قبرسی یا مدیترانه ای ترجمه کرد. این گروه بعد از فراوری عطر کوتی چایپر در سال 1917 به این نام معروف شد. رایحه این عطرهای تند بر مبنای ترکیباتی از خزه بلوط، لابدانوم (از لادن بدست می آید و تلخ است)، نعناع هندی و برگاموت است.

به زبان ساده این نوع عطرها ، اغلب رایحه ای تلخ، پودری، تند ، نسبتاً غلیظ ، گرم و اشرافی دارند. برای خانم هایی که به رایحه های خنک و ملایم علاقه دارند توصیه نمی گردد.

مرکبات (Citrus):

عطرهای این گروه اغلب بسیار مورد توجه جوان ها و نوجوان ها هستند . این گروه بویایی از زمانی دور وجود داشته و همچنان در عطر سازی اما به روشی مدرن تر از قبل مورد استفاده قرار می گیرد.

ترکیبات این عطرها متشکل از رایحه لیمو ، پرتقال ، برگاموت ، گریپ فروت و نارنگی ست که در عطرهای مردانه با رایحه های آروماتیک و تند ترکیب می شوند و در عطر های زنانه با رایحه گل ها .از عناصر دیگری هم مثل شکوفه های پرتقال ، دانه ها یا روغن بهار نارنج هم در این ترکیبات استفاده میگردد . به همین خاطر یکی از ویژگی های این عطرها با طراوت بودن و خنک بودن آنهاست.

به این ترتیب با یک آشنایی نسبی با انواع عطر شما میتوانید از سایت عطرلیلیوم به راحتی عطر دلخواهتان رو انتخاب و خرید کنید.

لینکهای مرتبط:

www.liliome.ir

foroshgahak.ir: فروشگاه کوچک | مجله آموزشی سیستم های مدیریت فروش

منبع: اتاق
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 158860

به "انواع عطر و ادکلن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع عطر و ادکلن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید